Realtid

Första chefsavhoppet efter vd-bytet

Louise Sander.
Louise Sander.
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 11 jan. 2024Publicerad: 11 jan. 2024

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024

Efter nästan elva år inom Handelsbanken, först som vd för Handelsbanken Liv och sedan sommaren 2021 som kommunikationschef för hela banken väljer nu Louise Sander att kliva av.

I augusti förra året meddelade Handelsbanken att Carina Åkerström kommer lämna posten som vd för att gå i pension. Michael Green utsågs till hennes efterträdare och han tillträdde jobbet för elva dagar sedan, den 1 januari.

Han var fram till vd-uppdraget chef för Handelsbanken i Sverige, som står för ungefär 70 procent av bankens resultat.

Som Sverigechef ansvarade Michael Green för de omfattande nedskärningar som gjorts i kontorsverksamheten de senaste åren, 180 av Handelsbankens tidigare 380 kontor har stängts ned, och omkring 1 000 anställda har fått lämna banken.

Nästa vecka jobbar Louise Sander sin sista dag som kommunikationschef.

Du har varit kommunikationschef för Handelsbanken sedan sommaren 2021, och dessförinnan var du vd för Handelsbanken Liv – varför lämnar du nu?   
– Som kommunikationschef jobbar man väldigt nära sin vd och när Carina beslutade sig för att lämna blev det ett naturligt tillfälle för mig att kliva av.

Har ditt uppdrag förändrats i och med vd-bytet? 
– Vår nya vd har bara varit på plats i ett antal dagar så det går inte att säga. Men det är naturligt att en ny vd väljer sina fokusområden för bolaget, inklusive kommunikation så det kan säkert bli en ny spännande era för kommunikation i banken.

ANNONS

Vad är du mest stolt över under din tid i Handelsbanken?
– Det är nog den tillväxtresa vi gjorde under min tid som vd för Handelsbanken Liv där vi satte ett starkt fokus på tjänstepension i hela banken och ökade bolagets vinst med över 100 procent.

Vad har varit svårast? 
– Det som ibland har varit svårt är också det som är Handelsbankens styrka; inget bestäms centralt utan allt utgår ifrån kunderna och deras behov. Det skapar den unika kundnöjdheten och en stabil lönsamhet, men det var svårt att vänja sig vid när man kom ifrån en ganska säljdriven kultur i tidigare bolag där man satte säljmål centralt. Men det är det enda sättet att driva en framgångsrik bank som lever på förtroende från kunderna år efter år.

Har du klart med vad du ska göra framöver?
– Först en paus, men jag fortsätter i styrelsearbetet i Handelsbanken Liv. Finans- och försäkring är branscher i starkt omvandling  och efter 30 år i dessa branscher ser jag många möjligheter till spännande uppdrag.

Vad kommer du att sakna från tiden på Handelsbanken? 
– En alldeles speciell arbetsglädje hos alla kollegor, baserat på en stolthet över sin arbetsplats. Det är unikt.

Vad är ditt bästa karriärtips?
– Välj din chef.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS