Sparprofilen Claes Hemberg, en av medgrundarna till försäkringsbolaget Gofido, är illa berörd över utfallet i tingsrätten mellan Gjensidige och Sturecompagniet. "Sålde de bara en cynisk fälla?"
"Försäkringsjättarna är kanske vår tids Babels torn"
Mest läst i kategorin
På onsdagen blev det klart att Sturecompagniet, som delägs av Petter Stordalen, inte får ut några försäkringspengar trots att nattklubben tvingades stänga på grund covid-19. Detta enligt en domslut i tingsrätten.
Sparprofilen Claes Hemberg, en av medgrundarna till försäkringsuppstickaren Gofido, reagerar starkt på utfallet.
Ska man ha försäkringar som är så finstilta att de aldrig kickar in?
– Om vi hårdtolkar svensk lag kunde en svensk pandemiförsäkring aldrig fungera i Sverige. Eftersom regeringen inte haft laglig rätt att stänga ned samhället. Varför har då bolaget sålt försäkringen, kan vi stilla fråga. Sålde de bara en cynisk fälla?
Skulle man inte kunna förvänta sig försäkringsbolagen skulle kunna vara lite flexibla under en pandemi, de tjänar ju trots allt miljarder?
– Försäkringar måste var något vi kan lita på. Särskilt när samhället är i kris. Och det spelar mindre roll om det är försäkringen eller förklaringen som brister. Säljer du en snårig försäkring kan du efteråt inte gärna skylla på kundens okunskaper.
– Tyvärr tycks många av försäkringsbolagens paragrafryttare leva i en helt annan värld än deras kunder. Försäkringar får inte bli en fälla, utan måste underlätta, vägleda och ge trygghet. Det där tycks inte alla försäkringsbolag ha insett.
– I dagens samhälle där många talar om öppenhet, så är det en lång bit kvar bland försäkringsbolagen. Märkligt att de tror att deras svarta lådor ska inge trygghet. Försäkringsjättarna är kanske vår tids Babels torn. Otillgängliga för massorna, säger Claes Hemberg.
Borde FI sätta ned foten?
– Konsumentmakten är svag i många finansfrågor. Det är som att Konsumentverket och Finansinspektionen har svårt att se vem som ska ta vilken fråga. Det märks i allt från försäkringar, till pensioner, flytträtt…
– Kunden har alltid rätt, är bevingade ord, som tyvärr försäkringsvärlden inte tagit till sig. De gömmer sig bakom en kader av jurister, som vanligt folk har svårt att matcha.
– En kan stilla undra hur många pandemiförsäkringar som har sålts och hur många som har fungerat som tänkt.
– Myten om försäkringsbolags moral är tjusig – men inte i verkligheten.
Vad krävs, enligt dig?
– Vi kanske behöver en försäkringsbolagens etiska nämnd?
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.