IT & tech Krönika

Företagsledare beter sig som barn när det gäller generativ AI

LeksakerLeksaker
Vad har för många leksaker med AI att göra? Sebastian Ramseid Foss, vd Hybridity förklarar. (Foto: Unsplash och pressbild)
Publicerad
Uppdaterad

För att förstå hur många företag hanterar generativ AI och den pågående hypen med ständiga nyheter, kan vi vända oss till forskning om hur barn reagerar när de får tillgång till många leksaker.

Realtid.se

Enligt Dr. John Richer vid Oxford University visar studier att när ett barn får en ny leksak går de igenom två faser: utforskning följt av lek. I utforskningsfasen frågar sig barnet: “Vad gör den här leksaken?” och i lekfasen frågar sig barnet: “Vad kan jag göra med den här leksaken?” När ett barn konfronteras med för många nya leksaker spenderar de för mycket tid på att utforska och inte tillräckligt med tid på att experimentera och lära sig.

Parallellerna till hur företagsledare agerar i dagens omvälvande teknologiska utveckling är tydliga. När ChatGPT lanserades 2022 insåg många att artificiell intelligens skulle bli användbar för affärerna, men de visste inte hur. Därför vände man sig till McKinsey, BCG, Bain eller någon annan konsultbyrå för att få hjälp. Under de senaste två åren har dessa konsultbolag ökat sin omsättning med 2-3 miljarder dollar vardera, och 40 procent av McKinseys intäkter är i år AI-relaterade.

Om 2023 var året då vi upptäckte generativ AI, är 2024 året då organisationer behöver skapa mätbart värde. Faran för företag som fortsätter att lägga alltför stor del av sin AI-budget på rådgivning är att man riskerar att fastna i utforskningsfasen och halka efter i de praktiska tillämpningarna som skapar mätbart värde idag och över tid. Samtidigt är fintechbolag som Klarna redan i full gång med AI-automatisering. Förra året började de använda AI för att automatisera kundtjänsten. Nu expanderar de inom marknadsföring, där 90% av Klarnas anställda, enligt marknadschefen David Sandström, använder AI dagligen. Detta har lett till en 25% minskning i marknadsföringskostnader inom översättningar, produktion, CRM och sociala medier. De sparar dessutom 15 miljoner kronor på bildgenerering och redigering med AI, och deras kreativa processer har förkortats från sex veckor till en. Och detta är bara början.

Annons

De som lyckas är de som startar med enkla och konkreta tillämpningar som förbättrar arbetsprocesser och minskar kostnader. Här är tre råd för företagsledare att komma igång med generativ AI:

Identifiera små och konkreta arbetsflöden: För att lyckas med generativ AI är det avgörande att inte försöka göra allt på en gång. Börja med att identifiera specifika, avgränsade arbetsflöden där AI kan göra en direkt och påtaglig skillnad. Det kan vara allt från att automatisera kundtjänstförfrågningar till att förbättra interna processer som rapportering eller dokumenthantering. Genom att fokusera på små, hanterbara projekt kan ni snabbt se resultat, lära er av erfarenheterna och bygga vidare på framgångarna.

Välj enkla och användarvänliga verktyg: Ett av de vanligaste misstagen är att välja komplexa verktyg som kräver omfattande utbildning och integrationer. För att säkerställa att AI-lösningen verkligen används bör ni välja intuitiva och användarvänliga verktyg som enkelt kan komma in i det dagliga arbetet utan behov av långa utbildningsprogram. Verktyget bör också snabbt kunna visa mätbara förbättringar för att motivera fortsatt användning och investering.

Annons

Börja nu, och våga experimentera: Tiden för att experimentera med AI är nu. De företag som vågar ta steget och börja experimentera med AI redan idag har ett försprång. Att skjuta upp implementeringen innebär att missa värdefulla insikter och möjligheter som kan ge en konkurrensfördel. Börja med ett pilotprojekt, lär av processen och skala upp efter hand. I en tid då AI blir tillgängligt för alla kommer de företag som kan implementera och använda teknologin effektivt att bli vinnarna.

Precis som barn lär sig mer när de får fokusera på en sak i taget, kan företag maximera sina framgångar genom att koncentrera sina AI-insatser på specifika områden. Genom att börja smått, välja rätt verktyg och agera nu kan företag undvika att fastna i utforskningsfasen och istället skapa verkligt värde med generativ AI. Låt 2024 bli året då ni tar era första steg mot att integrera AI på ett sätt som ger mätbara och långsiktiga resultat.

Sebastian Ramseid Foss, vd Hybridity

Annons

Annons