Privatpersoner fortsätter att rata elbilar, medan företagen står för majoriteten av nyregistreringarna. Mobility Sweden kräver handling från regeringen.
Kunderna som håller elbilsmarknaden vid liv
19 036 nya bilar rullade ut från fabrikerna och registrerades i augusti. Till viss del kan det förklaras av tillfälliga leveransstörningar av vissa varumärken.
Samtidigt har Riksbankens räntesänkningar inte stärkt hushållens köpkraft, skriver Mobility Sweden.
Laddbara bilar utgjorde 56 procent av nyregistreringarna, en nedgång från 60 procent samma månad i fjol.
Andelen rena elbilar sjönk på motsvarande sätt till 36 procent från 41 procent, mätt i årstakt.
Företagskunder köper flest elbilar
Under den sista sommarmånaden minskade antalet nya elbilar på vägarna med 31 procent. Hittills i år är nedgången 21 procent.
Det är privatkunderna som ratar elbilarna, medan företagskunderna fortfarande håller upp marknaden med 7 av 10 registreringar.
Nu kräver branschsajten Mobility Sweden att regeringen sätter in åtgärder för att föryngra fordonsflottan och för att säkra att klimatmålen nås.
Begagnatmarknaden upplever däremot ett uppsving, enligt Kvdbil.
Kräver billig el
Antalet laddpunkter i Sverige ökade enbart med drygt 1 procent på en månad, eller 689 punkter till totalt 51 300 laddpunkter.
Andelen eldrivna lätta lastbilar ligger för närvarande på 23 procent och tunga lastbilar på 8 procent.
”Om regeringen slopar skatten för el som laddas via laddbox kan ett åkeri spara nära 75 000 kronor per år och lastbil i drivmedelskostnad”, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.
Läs mer:
EU:s nitlott till svenska elbilstillverkare. Realtid
Planer på elväg över Öresundsbron tar fart. Realtid