Från den 1 januari 2025 kräver EU att alla kommersiella parkeringar med minst 20 platser har minst en laddstolpe för elbilar. Den nya lagen medför stora investeringar och utmaningar för svenska företag.
Företag pressas av EU-krav på laddstolpar: "Har sina utmaningar"
Det kommande kravet på elbilsladdning, som EU inför från och med 2025, innebär en betydande omställning för svenska företag och fastighetsägare.
Lagen, som kräver att alla kommersiella parkeringar med minst 20 platser ska ha minst en laddstolpe, har mötts med både oro och kritik.
Huvudbry för företagare
För många mindre företagare, som Ica-handlaren Sara Carlén i Sörberge, har informationen varit bristfällig och svår att tolka.
”Lite tydlighet skulle jag uppskatta. Vad som krävs, om det är kilowattkrav eller vad som krävs för en laddplats”, säger hon till SVT Nyheter.
Stora utmaningar
En kartläggning från Klimatkollen och 2030-sekretariatet visar att Sverige har en stor utmaning i att möta den växande efterfrågan på laddinfrastruktur.
Landet hade vid årsskiftet i genomsnitt 28 bilar per laddare, långt ifrån EU:s rekommendation på tio bilar per laddare, skriver Teknikens Värld.
I vissa kommuner, som Vaxholm och Östra Göinge, går det över 200 bilar per laddare, vilket visar på en kraftig underkapacitet.
Krävande anpassning
Fabege (börskurs Fabege) har sedan flera år tillbaka satsat på att utveckla infrastrukturen för elbilsladdning i sina fastigheter.
”Vi har installerat 1 600 laddpunkter de senaste tre åren”, säger Johnny Pettersson Springer, chef för parkering och mobilitet på Fabege, till Fastighetsnytt.
Efterfrågan på laddplatser har varit så hög i vissa områden att bolaget tänker utöka laddmöjligheterna till 50–100 procent i nya fastigheter.
Inte kapacitet
Trots framstegen finns det utmaningar. Många fastigheter, särskilt äldre kontorsbyggnader, har inte kapaciteten att hantera den ökade efterfrågan på el.
”Storskalig elbilsladdning har sina utmaningar, och en av de största är att få elen att räcka till”, säger Pettersson Springer till Fastighetsnytt.
Han betonar att det krävs stora investeringar för att förstärka infrastrukturen och att det inte alltid är möjligt att möta alla behov direkt.
Läs mer:
Elbilsmarknaden splittrad: ”Väldigt mycket dyrare”. Realtid
EU:s nitlott till svenska elbilstillverkare. Realtid