Realtid

Företag backar från social aktivism

Dylan Mulvaney, företag backar från social aktivism
Bud Lights samarbete med Dylan Mulvaney ledde till en hatstorm. Nu verkar allt fler amerikanska företag inte vilja ta ställning. (Foto: Photo by Evan Agostini/Invision/AP, file/TT)
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 19 juli 2024Publicerad: 19 juli 2024

Det är inte längre lika trendigt för företag att ta ställning. Nu retirerar amerikanska företag från den sociala aktivismen, menar CNN-skribenten Allison Morrow.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Efter åratal av protester, mordet på George Floyd, och framväxten av Black Lives Matter började företag plötsligt satsa på inkludering, mångfald och rättvisa. I slutet på 2010-talet blev ”stakeholder capitalism” den nya trenden hos näringslivet i USA.

Samtidigt drog det “högerextrema maskineriet” igång en ny växel och skapade en motreaktion, skriver Allison Morrow i en analys på CNN

I debatten om Floridas kontroversiella “Don’t Say Gay”-lag råkade guvernören Ron DeSantis och Bob Chapek, dåvarande vd för Disney, i luven på varandra 2022. Det satt långt inne men till slut tog Disney ställning mot den hbtq-fientliga lagen, något som i slutändan kostade Chapek hans jobb. 

Hela den debatten blev ett nytt varnande exempel för andra vd:ar, menar Morrow. 

“Stöd HBTQ-samhället, naturligtvis. Men gå försiktigt fram om du vill behålla ditt jobb”, skriver hon.

Bud Light-effekten

Sedan kom skandalen med Bud Light 2023, ytterligare ett exempel på motreaktionen.

Öljätten gjorde reklam med Dylan Mulvaney, en transkvinna och influencer. Samarbetet ledde till en utbredd bojkott och kritikstorm. Företaget sågades från flera håll, bland annat från nyss nämnda Ron DeSantis. 

ANNONS

Enligt Allison Morrow drev högerpositionerad media på hatet och skapade narrativet om att det handlade om ”wokeism” som gått för långt.

Bud Light kapitulerade och avslutade samarbetet med Mulvaney, som själv fick mycket hat riktat mot sig. 

Kritiken och bojkotten ledde till att företaget tappade titeln som Amerikas mest sålda ölmärke, skriver Wall Street Journal

ANNONS

Svårare för företag att ställning 

Nu är det inte längre lika hett för företag att lyfta fram sociala värderingar och göra politiska ståndpunkter.

Morrow menar att det var mycket lättare för företag att sticka ut hakan 2020 och 2021, “när räntorna var nära noll och kunderna fortfarande fyllde på med varor snabbare än vad leveranskedjan kunde hantera”.

“Det amerikanska näringslivet har ägnat mycket mer tid åt att jaga vinst än åt att genomföra kulturella förändringar, och vi kan inte förvänta oss att företagen ska fixa allt”.

Läs mer:

ANNONS

Bob Iger tillbaka som vd för Disney. Realtid

Storebrand näst bäst i världen på jämställdhet. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS