Det är inte längre lika trendigt för företag att ta ställning. Nu retirerar amerikanska företag från den sociala aktivismen, menar CNN-skribenten Allison Morrow.
Företag backar från social aktivism
Efter åratal av protester, mordet på George Floyd, och framväxten av Black Lives Matter började företag plötsligt satsa på inkludering, mångfald och rättvisa. I slutet på 2010-talet blev ”stakeholder capitalism” den nya trenden hos näringslivet i USA.
Samtidigt drog det “högerextrema maskineriet” igång en ny växel och skapade en motreaktion, skriver Allison Morrow i en analys på CNN.
I debatten om Floridas kontroversiella “Don’t Say Gay”-lag råkade guvernören Ron DeSantis och Bob Chapek, dåvarande vd för Disney, i luven på varandra 2022. Det satt långt inne men till slut tog Disney ställning mot den hbtq-fientliga lagen, något som i slutändan kostade Chapek hans jobb.
Hela den debatten blev ett nytt varnande exempel för andra vd:ar, menar Morrow.
“Stöd HBTQ-samhället, naturligtvis. Men gå försiktigt fram om du vill behålla ditt jobb”, skriver hon.
Bud Light-effekten
Sedan kom skandalen med Bud Light 2023, ytterligare ett exempel på motreaktionen.
Öljätten gjorde reklam med Dylan Mulvaney, en transkvinna och influencer. Samarbetet ledde till en utbredd bojkott och kritikstorm. Företaget sågades från flera håll, bland annat från nyss nämnda Ron DeSantis.
Enligt Allison Morrow drev högerpositionerad media på hatet och skapade narrativet om att det handlade om ”wokeism” som gått för långt.
Bud Light kapitulerade och avslutade samarbetet med Mulvaney, som själv fick mycket hat riktat mot sig.
Kritiken och bojkotten ledde till att företaget tappade titeln som Amerikas mest sålda ölmärke, skriver Wall Street Journal.
Svårare för företag att ställning
Nu är det inte längre lika hett för företag att lyfta fram sociala värderingar och göra politiska ståndpunkter.
Morrow menar att det var mycket lättare för företag att sticka ut hakan 2020 och 2021, “när räntorna var nära noll och kunderna fortfarande fyllde på med varor snabbare än vad leveranskedjan kunde hantera”.
“Det amerikanska näringslivet har ägnat mycket mer tid åt att jaga vinst än åt att genomföra kulturella förändringar, och vi kan inte förvänta oss att företagen ska fixa allt”.
Läs mer:
Bob Iger tillbaka som vd för Disney. Realtid
Storebrand näst bäst i världen på jämställdhet. Realtid