Realtid

Flygindustrins gröna framtid hänger på hållbart bränsle

Flygindustrins gröna framtid hänger på hållbart bränsle
En av de största utmaningarna är tillgången på det hållbara flygbränslet. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 14 okt. 2024Publicerad: 19 sep. 2024

Flygindustrin ser hållbart flygbränsle som en nyckel till att nå klimatmålen. Men höga kostnader och investerarfrågor skapar utmaningar. Trots detta fortsätter satsningarna globalt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Flera stora initiativ har lanserats för att främja användningen av hållbart flygbränsle (SAF), rapporterar CNBC.

United Airlines har inlett ett samarbete med Neste för att introducera SAF på Chicago O’Hare flygplats, och Storbritannien har satt ett mål om att SAF ska utgöra 10 procent av flygbränslet till 2030.

Läs mer: Bränsleeffektiva hybridplan – framtidens flyg? Realtid

Tillgången en utmaning

Enligt United Airlines hållbarhetschef Lauren Riley är dock en av de största utmaningarna tillgången på bränslet.

”Problemet är att det helt enkelt inte finns tillräckligt”, säger hon enligt CNBC.

Beroende på råvaran kan SAF minska koldioxidutsläppen med upp till 94 procent, men kritiker varnar för att vissa former av SAF kan leda till avverkning av skog eller påverka jordbruksmark.

Missa inte: BRA flyttar till Arlanda – dödsstöten för Bromma? Realtid

ANNONS

Investerare avvaktar

Trots dessa farhågor ser branschen bränslet som den mest realistiska vägen mot att uppnå nettonollutsläpp senast 2050.

Investerare väntar dock fortfarande på stabilare regelverk och långsiktiga incitament.

”För att investeringar ska ta fart behövs en tydlig riktning och förutsägbarhet”, menar Rick Nagel, managing partner på Acorn Capital Management.

Läs mer:

Läs mer: Kan obegränsade resor bli flygbolagets räddning? Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS