Flygindustrin ser hållbart flygbränsle som en nyckel till att nå klimatmålen. Men höga kostnader och investerarfrågor skapar utmaningar. Trots detta fortsätter satsningarna globalt.
Flygindustrins gröna framtid hänger på hållbart bränsle
Flera stora initiativ har lanserats för att främja användningen av hållbart flygbränsle (SAF), rapporterar CNBC.
United Airlines har inlett ett samarbete med Neste för att introducera SAF på Chicago O’Hare flygplats, och Storbritannien har satt ett mål om att SAF ska utgöra 10 procent av flygbränslet till 2030.
Läs mer: Bränsleeffektiva hybridplan – framtidens flyg? Realtid
Tillgången en utmaning
Enligt United Airlines hållbarhetschef Lauren Riley är dock en av de största utmaningarna tillgången på bränslet.
”Problemet är att det helt enkelt inte finns tillräckligt”, säger hon enligt CNBC.
Beroende på råvaran kan SAF minska koldioxidutsläppen med upp till 94 procent, men kritiker varnar för att vissa former av SAF kan leda till avverkning av skog eller påverka jordbruksmark.
Missa inte: BRA flyttar till Arlanda – dödsstöten för Bromma? Realtid
Investerare avvaktar
Trots dessa farhågor ser branschen bränslet som den mest realistiska vägen mot att uppnå nettonollutsläpp senast 2050.
Investerare väntar dock fortfarande på stabilare regelverk och långsiktiga incitament.
”För att investeringar ska ta fart behövs en tydlig riktning och förutsägbarhet”, menar Rick Nagel, managing partner på Acorn Capital Management.
Läs mer:
Läs mer: Kan obegränsade resor bli flygbolagets räddning? Realtid