Realtid

FI: Resurs Bank följer inte konsumentkreditlagen

Nils Carlsson, Resurs Bank, Finansinspektionen
Nils Carlsson, vd Resurs Bank. Foto: TT
Realtid.se
Uppdaterad: 08 feb. 2022Publicerad: 08 feb. 2022

Enligt FI grundar inte Resurs Bank sin kreditprövning på tillräckliga uppgifter och följer därmed inte konsumentkreditlagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Resurs Holdings helägda dotterbolag Resurs Bank är föremål för en undersökning av Finansinspektionen med syfte att kontrollera om bankens kreditprövningar följer 6 och 12 §§ konsumentkreditlagen (2010:1846) samt Finansinspektionens allmänna råd (FFFS 2014:11) om krediter i konsumentförhållanden. 

Banken har idag fått ta emot Finansinspektionens preliminära bedömning och där framgår att myndigheten inte tycker att banken grundar sin kreditprövning på tillräckliga uppgifter och därmed inte följer konsumentkreditlagen. Mot den bakgrunden är Finansinspektionens preliminära bedömning att banken inte iakttagit tillräckligt god kreditgivningssed och inte följt konsumentkreditlagen. Finansinspektionen överväger att vidta åtgärd mot Resurs Bank. Det framgår av ett pressmeddelande.

Resurs Bank delar inte Finansinspektionens preliminära bedömning och anser att bedömningen strider mot konsumentkreditlagens och EU-rättens bestämmelser såsom de har uttolkats av Högsta Förvaltningsdomstolens uttalande rörande kreditprövning i avgörandet 2017 ref. 64.

Ledningen på Resurs Bank delar inte FI:s bedömning. Om Finansinspektionen vidhåller sin preliminära bedömning, överväger banken att överklaga beslutet.

Resurs Bank kommer att få yttra sig över Finansinspektionens överväganden och ska komma med sitt yttrande senast den 2 mars 2022.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

AI förändrar advokatrollen: "Höga förväntningar"

Automatiserade processer effektiviserar redan det juridiska arbetet samtidigt som klienternas krav ökar. Men jurister behöver inte oroas för att förlora sina jobb. Artificiell intelligens revolutionerar bransch efter bransch, sägs det. Då bör ju även advokatyrket stå inför stora förändringar, kan man ju tro. Enligt Niklas Sinander, counsel på advokatbyrån Harvest, handlar det dock snarare om […]