Finansinspektionen genomför en fördjupad analys om ersättningar, provisioner och intressekonflikter för försäkringsförmedlare som distribuerar sparförsäkringar.
FI granskar 200 försäkringsförmedlare
En sparförsäkring är en vanlig tjänst som säljs på finansmarknaden. Det kan till exempel handla om en så kallad kapitalförsäkring eller en livförsäkring med finansiella placeringar. Företag som säljer detta ska anpassa sina erbjudanden efter den enskilda konsumentens behov och ekonomiska förutsättningar. Det skriver Finansinspektionen i ett pressmeddelande.
– Konsumenter ska kunna lita på att det är deras behov som styr vid finansiell rådgivning. Så är inte alltid fallet. I vår tillsyn kan vi se att rådgivare ibland får höga provisioner när de säljer sparförsäkringar som kan vara både dyra och olämpliga för en enskild konsument. Det är inte att sätta konsumentens intressen i första hand, säger Lina de Neergaard, senior finansinspektör på avdelningen Försäkringstillsyn i en skriftlig kommentar.
I den fördjupade analys vi nu startar ska vi granska hur provisioner och ersättningar hos försäkringsförmedlare är uppbyggda och hur de här bolagen arbetar för att motverka intressekonflikter. I denna granskning medverkar drygt 200 försäkringsförmedlare.