Realtid

Normal trotsar butiksdöden: "Folk tröttnar aldrig"

Utanför butik Normal
Normal har öppnat 133 butiker i Sverige – och vill gärna öppna fler. (Foto: Mickan Mörk/TT)
Elisabeth Nore
Elisabeth Nore
Uppdaterad: 23 okt. 2024Publicerad: 23 okt. 2024

Den danska lågpriskedjan går emot strömmen och tror mer på fysisk butik än online. Sedan starten har Normal öppnat i genomsnitt en ny butik var 18:e dag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Folk tröttnar aldrig på att känna, klämma, lukta och pröva i butiken, vilket är helt omöjligt att göra online”, säger Jan Nyberg, Sverigechef på Normal till Fastighetsnytt.

Normal öppnade nyligen sin 133:e butik i Sverige, vilket motsvarar en ny butik var 18:e dag sedan starten i Sverige 2018. 

Överträffa förväntningar

Enligt Nyberg behöver butiker hela tiden överträffa konsumenternas förväntningar och erbjuda någonting nytt. 

”Vi bygger våra butiker som labyrinter och fyller dem med nyheter”, säger han

Läs mer: Så har stölder i butik ökat. News55

Det är fler som går mot online-strömmen och vill ha kvar de fysiska butikerna. Åhléns ägare, Ayad Al-Saffars, vill inte veta av diskussionen om butiksdöden. 

Al-Saffars har vänt sex förlustbolag till vinst, däribland Åhléns som gått från en förlust på 408 miljoner kronor till en bruttovinst på 90 miljoner.

ANNONS

Läs mer: Räddade Åhléns – nu vill han ta varuhuset till börsen. Realtid

”Orsaken bakom den kris som många varuhus går igenom har orsakats av dåliga handelsmän som styr sina verksamheter med excelblad”, säger Al-Saffars.

Nyberg på Normal håller med och ser gärna fler Normal-butiker i Sverige.

”Man kan helt enkelt inte få samma upplevelse online som i den fysiska butiken”, säger han.

Läs mer: Butiksägare utpressas: ”Jag kommer att dö”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför elpriser här

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]