Den danska lågpriskedjan går emot strömmen och tror mer på fysisk butik än online. Sedan starten har Normal öppnat i genomsnitt en ny butik var 18:e dag.
Normal trotsar butiksdöden: "Folk tröttnar aldrig"
Mest läst i kategorin
”Folk tröttnar aldrig på att känna, klämma, lukta och pröva i butiken, vilket är helt omöjligt att göra online”, säger Jan Nyberg, Sverigechef på Normal till Fastighetsnytt.
Normal öppnade nyligen sin 133:e butik i Sverige, vilket motsvarar en ny butik var 18:e dag sedan starten i Sverige 2018.
Överträffa förväntningar
Enligt Nyberg behöver butiker hela tiden överträffa konsumenternas förväntningar och erbjuda någonting nytt.
”Vi bygger våra butiker som labyrinter och fyller dem med nyheter”, säger han
Läs mer: Så har stölder i butik ökat. News55
Det är fler som går mot online-strömmen och vill ha kvar de fysiska butikerna. Åhléns ägare, Ayad Al-Saffars, vill inte veta av diskussionen om butiksdöden.
Al-Saffars har vänt sex förlustbolag till vinst, däribland Åhléns som gått från en förlust på 408 miljoner kronor till en bruttovinst på 90 miljoner.
Läs mer: Räddade Åhléns – nu vill han ta varuhuset till börsen. Realtid
”Orsaken bakom den kris som många varuhus går igenom har orsakats av dåliga handelsmän som styr sina verksamheter med excelblad”, säger Al-Saffars.
Nyberg på Normal håller med och ser gärna fler Normal-butiker i Sverige.
”Man kan helt enkelt inte få samma upplevelse online som i den fysiska butiken”, säger han.
Läs mer: Butiksägare utpressas: ”Jag kommer att dö”. Realtid
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.