Dagligvaruhandelns försäljning var positiv förra månaden, trots att konsumenterna fortfarande dras med svag köpkraft.
Extra fredag lyfte dagligvaruhandeln
Försäljningen i dagligvaruhandeln har gjort ett uppsving på 5,1 procent i maj jämfört med samma månad i fjol.
Det framgår av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
”Utvecklingen var positiv i maj, vilket delvis förklaras av att månaden innehöll en extra fredag jämfört med samma månad i fjol”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
Dock understryker hon att konsumenterna fortfarande har en relativt svag köpkraft, trots att inflationen för livsmedel hamnat på en lägre nivå.
Svagt men positivt
I maj uppgick försäljningen i butik till 5,2 procent jämfört med i fjol.
E-handelns försäljning ökade med 2,6 procent. Hemleverans minskade med 0,7 procent och upphämtning i butik ökade med 7,1 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,1 procent.
”Även e-handelsutvecklingen var positiv, men e-handeln uppvisade en betydligt lägre utvecklingstakt än den fysiska handeln”, säger Brynell.