Experter: Därför bör OS klippa banden med Coca-Cola

Taggar i artikeln

Coca-cola Hälsa idrott OS OS i Paris
Coca ColaCoca Cola
Hälsoexperter kritiserar partnerskapet mellan OS och Coca-cola. (Foto: AP Photo/David Zalubowski/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Coca-Cola har en lång tradition av att sponsra de olympiska spelen. Bolaget gick in som sponsor för första gången under OS i Amsterdam 1928. Men samarbetet bör brytas, anser hälsoexperterna Trish Cotter och Sandra Mullin.

Sarah Carlsson

År 2020 tecknade Coca-Cola ett avtal värt 3 miljarder dollar för att förlänga sitt sponsorskap av OS, skriver Fortune. Cotter och Mullin, som företräder den globala hälsogruppen Vital Strategies, är kritiska till samarbetet och tycker att OS bör klippa banden.

Att marknadsföra sockerhaltiga drycker hör inte hemma inom idrotten, menar de. Sötad läsk ökar nämligen risken för allvarliga hälsoproblem, som diabetes, fetma, högt blodtryck och hjärtsjukdom, enligt experterna.

”Genom att fortsätta sitt samarbete med Coca-Cola riskerar den olympiska rörelsen att vara medskyldig till att intensifiera en global epidemi av dålig kost, miljöförstöring och klimatförändringar”, skriver duon i tidskriften BMJ Global Health.

Annons

”Det är dags för Internationella olympiska kommittén (IOK) att klippa banden med Coca-Cola i idrottarnas, åskådarnas och planetens intresse.”

Miljöskyddsorganisationen France Nature Environment (FNE) är också kritiska till Coca-Cola och anklagar jätten för ”omotiverad plastförorening”. De tycker även att företaget förtjänar en ”guldmedalj för greenwashing” under OS.

Plastanvändningen rapporteras dock vara mindre i Paris jämfört med under OS i London 2012, skriver Fortune.

Annons

Coca-Cola har som målsättning att alla deras flaskor ska vara tillverkade av helt återvunnen plast senast 2030.

Läs mer:

Coca-Cola tvingas betala 6 miljarder dollar i skattetvist – planerar att överklaga. Realtid

Annons

Annons