Börsnoterade it-distributören Distit florerar genom varumärket Deltaco i förundersökningar kring momsbedrägerier för miljardbelopp – det avslöjade Realtid igår. Nu svarar vd delvis på kritiken, men bedrägeripreventionsexperten Anders Björkenheim menar att svaret är en ren lögn som vilseleder marknaden.
Experten om Distits svar: ”Ren lögn! SweDeltaco vilseleder marknaden”
Under varumärket Deltaco, SweDeltaco och Aurdel Sweden säljer börsnoterade Distit antenner, kablar och nätverksutrustning för miljarder. Trots det ville bolagets företrädare inte svara på Realtids frågor om varför bolaget gjort affärer med misstänkta momsfifflare.
Publiceringen ledde till ett kursras, vilket framförallt drabbade Distis största ägare Athanase Industrial Partners.
Under fredagsmorgonen publicerade Distit, genom Martin Gutberg, vd för Aurdel Sweden – tidigare SweDeltaco, en kommentar på sina webbsidor:
”Deltaco är en leverantör inom IT-tillbehör med flera hundra leverantörer. Två leverantörer har varit Mobile Active Business Group och Mobile Experience. När vi tar in nya leverantörer har vi en process för utvärdering som även kan innefatta kontroll med hjälp av extern part. I det här fallet har vi gjort det. Redan när det förekom misstankar om eventuella oegentligheter valde vi att avsluta dessa två samarbeten. Vi har inte fått några frågor från någon myndighet i ärendet.”
Kommentaren är närmast identisk med den som Martin Gutberg uppgav för Realtid häromdagen.
Realtid har sammanställt siffror från tingsrättens tilläggsprotokoll, och de visar att enbart Mobile Experience har fått inbetalningar på minst 50 miljoner kronor från SweDeltaco sedan slutet av 2018.
Kommentaren från Aurdels vd imponerar således inte på bedrägeripreventionsexperten Anders Björkenheim, som tidigare har uttalat sig i Realtid angående de hemliga chattar som visar momsfusket i det aktuella miljardmålet.
– Chattkonversationerna är från början av 2018 och redan då verkar affärerna ha hållit på ett tag. Jag skulle inte vara förvånad om det till slut visar sig handla om mer än hundra miljoner kronor som har snurrat runt här. Enligt vd så låter det ju som om att de misstänkta momsbedragarna bara var några leverantörer i mängden hos SweDeltaco, men faktum är att detta var några av bolagets viktigaste leverantörer under flera år, säger Anders Björkenheim till Realtid.
Även i förundersökningsprotokollet framgår att det handlar om väsentlig omsättning i affärerna:
”Trots att det var Mobile Experience som sålde stora partier till Swedeltaco och ACE Options AB har utredningen visat att det inte är Mobile Experience som betalar för transporten av dessa varor. Det är Iskana som gör det.”
Iskana som bekostar frakten till Deltaco har för övrigt 1,7 miljarder kronor i skuld till Skatteverket.
Sammantaget gör det att Distit och SweDeltaco vilseleder marknaden – den slutsatsen drar Anders Björkenheim.
– De i förundersökningen publicerade chattarna och mailen visar ju tydligt att Deltaco misstänkte att det var en momskarusell redan i början av 2018. Trots det valde man att fortsätta inköpen i två år till fram till mars 2020. Nu säger vd att de valde att avsluta samarbetet när det framkom misstankar. Det är en ren lögn! Vd ljuger i sin marknadskommunikation när han säger att samarbetet avslutades så snart misstankarna uppkom. Sedan om detta kom upp på ledningsnivå 2018 är en helt annan sak, men det ligger på ledningens ansvar att se till att de har en sådan kontroll av verksamheten att den här typen av affärer upptäcks. Sammantaget gör det att SweDeltaco vilseleder marknaden. Något annat sätt är svårt att se det på, säger Anders Björkenheim.