Elbilar blir allt mindre efterfrågade och nu tvingas flera stora tillverkare att tänka om. Samtidigt ifrågasätts EU:s beslut om förbud mot förbränningsmotorer.
Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen?
Mest läst i kategorin
Den europeiska bilindustrin upplever svårigheter i sin övergång till elbilar.
Höga priser och minskade statliga incitament har dämpat konsumenternas intresse, uppger Bloomberg.
I juli föll försäljningen av batteridrivna bilar med över 10 procent i Europa. Tyskland såg en dramatisk nedgång på 37 procent – något som överraskade många tillverkare och som har lett till en klyfta mellan planerade investeringar och marknadens krassa verklighet.
Volkswagen har därför nyligen skalat ner sina ambitiösa mål för elbilar på grund av den sviktande efterfrågan och Volvo Cars (börskurs Volvo Car) har skrotat sina planer på att sälja enbart elbilar till 2030.
Hamnar på efterkälken
Samtidigt har kinesiska elbilar blivit alltmer populära på grund av sina konkurrenskraftiga priser jämfört med dyrare europeiska modeller.
Kina drar nytta av sin billigare arbetskraft och större produktion, vilket har gett landet en stark position på marknaden. Samtidigt har produktionskostnaderna i Europa ökat.
Experter varnar därför att Europas förseningar i elbilsskiftet kan leda till att regionen hamnar ännu längre efter i den globala tävlingen om framtidens bilindustri.
Riskerar att skada
Samtidigt står EU:s ambitiösa klimatmål inför nya diskussioner, där förbudet mot förbränningsmotorer som skulle träda i kraft 2035 kan komma att omprövas.
Detta då allt fler menar att övergången till elbilar går för snabbt och att politiken riskerar att skada ekonomin och arbetsmarknaden i flera EU-länder, skriver bland andra E&E News by Politico.
Läs även:
Kunderna som håller elbilsmarknaden vid liv. Realtid
Elbilsmarknaden splittrad: ”Väldigt mycket dyrare”. Realtid
EU:s nitlott till svenska elbilstillverkare. Realtid