Elbilmärkets vingliga väg mot slutet

Taggar i artikeln

Elbilar Fisker
elbilmärketelbilmärket
Ingen har nappat på att köpa upp kollapsade elbilmärket Fisker. (Joan Mateu Parra/AP/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Fisker har varit i akut behov av kapital och misslyckats med att nå affärsuppgörelser. Nu ansöker elbilstillverkaren bolaget om konkursskydd i USA.

Rikard Jansson

2024 har varit ett sluttande plan för elbilstillverkaren Fisker.

I februari varnade bolaget för att man inte skulle kunna betala sina skulder.

Fisker har lanserat en elsuv vid namn Ocean, men tvingades i mars sänka priset med upp till 39 procent.

Annons

Produktionen pausades och bolaget avnoterades från New York-börsen samma månad, skriver Dagens PS.

Grundades 2005

Fisker har nyligen varit i samtal med inte mindre än fyra biltillverkare om att bli uppköpt, enligt Business Insider.

Men nu har bolaget tvingats kasta in handduken enligt flera medier, däribland nyhetsbyrån Finwire.

Annons

Vid konkursansökan ska bolaget ha haft tillgångar på mellan 500 miljoner och 1 miljard dollar, samt skulder på uppemot 500 miljoner dollar.

Sedan varumärket grundades 2005 av den danske bildesignern Henrik Fisker tillsammans med Bernhard Koehler har resan varit vinglig och kantats av en tidigare konkurs, skriver Dagens PS.

Läs mer:
Svenska tillverkare i skottlinjen när EU vill införa Kina-tullar. Realtid
Källor: EU inför tullar mot Kina – trots varningarna. Realtid
Teslas europeiska försäljning i april den lägsta sedan januari 2023. Realtid

Annons

Annons