Postnords e-barometer visar att e-handelns försäljningstillväxt ökade med 1 procent första kvartalet jämfört med motsvarande period 2023. Apotek och dagligvaror ökade mest. Tuffare är det för bygghandel och sport och fritid.
E-handelsåret 2024 inleder positivt
De två branscher som har det tuffast är sport och fritid som minskar med 10 procent och bygghandeln som minskar med 15 procent. Det framgår av ett pressmeddelande.
Ett trendbrott i den internationella handeln är att Kina nu går om Tyskland som förstahandsval gällande e-handel från utlandet.
Svenska e-handlare upplever en allt högre konkurrens från utländska aktörer. Sex av tio svenska e-handlare upplever att priset är den främsta konkurrensfördelen för utländska aktörer. Enligt konsumenterna är det enbart de som handlar från Kina som anger priset som främsta anledning till utlandsköpet.
E-barometerns Q1 rapport 2024 omfattar även cirkulär e-handel på den ökande begagnatmarknaden, hållbarhet och internationell handel.
Second hand mellan privatpersoner växer stort medan endast 3 procent av konsumenterna har e-handlat begagnade varor från ett traditionellt företag.
E-barometern vilar på statistik från e-handlare och konsumenter.
Branscher som ökade e-handelsförsäljningen under första kvartalet:
Apotek, +14 procent
Dagligvaror +4 procent
Kläder och skor +2 procent