Sparbankerna hamnar i topp och behåller sin ledande position inom kundnöjdhet, både bland privat- och företagskunder. Det visar Svenskt kvalitetsindex senaste bankstudie.
Dubbel framgång för Sparbankerna: "Leder utvecklingen"
Bankstudien från Svenskt kvalitetsindex rankar årligen banker utifrån kundnöjdhet, där bankkunderna själva får tycka till och sätta betyg.
Även i år hamnar Sparbankerna högst upp på denna lista, både bland privatkunderna och företagskunderna.
75,1 procent av Sparbankernas privatkunder och 72 procent av företagskunderna uppger att de är nöjda med sina banktjänster, vilket är flera procentenheter högre än konkurrenterna på listan.
”Vi känner en stolthet över att vi år efter år leder utvecklingen”, säger Björn Elfstrand, vd för Sparbankernas Riksförbund i ett pressmeddelande.
180 kontor
Sparbankerna har drygt två miljoner kunder och över 180 bankkontor runt om i landet. Många av dessa finns utanför storstäderna.
En viktig framgångsfaktor uppges vara bankernas starka lokala förankring. En majoritet av kunderna, 63 procent, har besökt ett lokalt bankkontor under det senaste året, medan 94 procent använder internetbanken.
”Framgångsreceptet är att ha en djup förståelse för lokalsamhället och våra kunders behov, kontor dit kunderna kan gå för rådgivning i större frågor och känna trygghet, samt en digital närvaro för enklare ärenden”, menar Elfstrand.
Topp 5 – Kundnöjdhet företag
Sparbankerna 72,0 (-0,3)
Handelsbanken 70,4 (+0,3)
Nordea 70,4 (+4,3)
Danske Bank 70,1 (+3,4)
SEB 69,7 (+2,2)
Topp 5 – Kundnöjdhet privat
Sparbankerna 75,1 (+1,2)
Länsförsäkringar Bank 73,3 (-0,2)
ICA Banken 72,5 (+1,6)
Skandia 72,5 (+1,3)
Handelsbanken 69,9 (+2,1)
Källa: Svenskt kvalitetsindex – Bank 2024
Läs mer:
Bankkrav kan slå hårt mot svenska fintechbolag. Realtid
Revolut pressas av bedrägerivåg – skyller på kunderna. Realtid
Svenska neobanker undgår granskning – trots varningarna. Realtid