Digital annonsering befinner sig i en dynamisk utvecklings- och tillväxtfas. För att det ska gå att utveckla ett öppet ekosystem för digital annonsering som gynnar alla intressenter behövs nya, flexibla och transparenta lösningar. Vi har redan tagit de första stegen mot det målet, skriver Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.
"Digital annonsering kräver ett öppet internet"
Mest läst i kategorin
Digital annonsering är på väg att överträffa traditionell annonsering. Enligt Gartner kommer digital annonsering i Europa att omsätta 128 miljarder dollar under 2024, och globalt står den för 70 procent av all annonsering.
Men det handlar inte bara om tillväxt. Digital annonsering genomgår även betydande förändringar. Vi står vid ett kritiskt vägskäl: Kommer stora aktörer som Google att fortsätta att låsa in konsumenter, annonsörer och medier i sina proprietära system, eller kommer ett öppet internet med flexibla och transparenta lösningar att gynna alla parter? Detta kommer att avgöras inom en snar framtid.
Termen ”öppet internet” är kanske inte heltäckande. Appar, webbplatser, ansluten TV (CTV), poddar och andra kanaler integreras alltmer i ett enhetligt ekosystem bestående av mer oberoende och fristående aktörer. Det ekosystemet möjliggör samordnade kampanjer som erbjuder hög precision för distribution av innehåll och bättre analysmöjligheter för planering och uppföljning.
För att förverkliga den här potentialen krävs nya lösningar för identifiering som tillgodoser behoven hos alla intressenter: annonsörer, byråer, publicister och konsumenter. Det är inte bara en fråga om att identifiera individer på ett sätt som skyddar deras integritet och privata data, utan även om att samordna data över olika kanaler och enheter.
Den genomsnittliga personen i Västeuropa använder fler än nio olika enheter, vilket kräver lösningar som kan identifiera samma individ över olika plattformar – från att lyssna på en podd under pendlingen till att surfa på en surfplatta i affären eller titta på en tv-serie hemma.
En enhetlig hantering av identiteter och ett öppet internet kräver samarbete mellan alla aktörer i ekosystemet. Det kommer att innebära ett lapptäcke av lösningar som kan fungera sömlöst tillsammans, med konsumenten i centrum som får tillgång till transparenta och användarvänliga lösningar för hantering av sina identiteter.
Vi behöver inte vänta på beslut från teknikjättarna om hur de vill ersätta cookies. Internet och digitala medier utvecklas snabbt, och det finns redan överlägsna alternativ till traditionella cookies, som branschinitiativet EU-ID visar.
Magnus Johansson
Nordenchef på The Trade Desk
Läs mer:
Historiska domar mot techjättarna – så mycket får de böta. Realtid
Är AI-assisterad kodning nästa stora tekniska revolution? Realtid
Svenska techmiljardären: ”Europeisk teknologi mognar”. Realtid