Den växande marknaden för nedladdningsbara spel lockar svenska spelutvecklare. Olof Gustafsson, som i början 90-talet var med att starta Digital Illusions, är en av de som satsar allra hårdast.
Dice-grundare satsar smalare och mer innovativt
Mest läst i kategorin
När han 2005 lämnade Digital Illusions var det för att göra något nytt. Tillsammans med en annan Dice-grundare, Staffan Langin, bildade han då Epos för att helt fokusera på enkla och innovativa spel.
– Vi vill kunna experimentera med idéer som man oftast inte vågar göra annars, säger Olof Gustafsson.
Både Sony och Microsoft säljer spel via sina onlineplattformar Playstation Network och Xbox Live. Vanligtvis med ett pris på mellan 50 och 100 kronor per titel, i enstaka fall lite mer. Det är den marknaden Epos vill åt.
– Anledningen till att vi började var att vi såg det här emergea fram, att det fanns en öppning för ”snabbare att sätta sig in i”-spel, som är mer av en quick fix än ett jätteäventyr. Jag saknar den typen av spel som jag bara kan hoppa in i, betala en billig penning och bara ha kul en stund.
Resultatet av de första årens arbete är en egen spelmotor och spelet Crash Commando – ett onlinebaserat skjutarspel i 2D-perspektiv men med 3D-grafik för upp till tolv spelare. Likt i många andra nedladdningsbara spel blandas retro med ett fräscht yttre och en lättillgänglighet som ibland saknas i moderna fullprisspel. Kontrakt med Sony skrevs tidigare i år och i vinter släpps det till Playstation 3.
Under sina 14 år på Dice var Olof Gustafsson med att sjösätta den populära Battlefield-serien. Succén blev till stora pengar och maffiga kontor. Epos, med blygsamma lokaler i Högsbo i Göteborg och en dörr svår att hitta, är med bara fem anställda något helt annat.
– Det är lätt att man safear när man är så stor. Man vet hur många munnar man har att mätta och sådär. I den här genren kan man vara mycket mer experimentell. Det är mycket enklare när man inte riskerar så mycket pengar att göra någonting som är nytänkande och våga kaxa med nya idéer. Därför var detta mycket mer attraktivt att fortsätta min karriär med.
Spel kan i dag ha en budget på 100 miljoner kronor eller mer och en utvecklingstid på flera år. Insatsen är gigantisk vilket innebär stora risker för utgivarna. Då är smalare projekt som Crash Commando oftast en tryggare affär.
Lilla Epos är, enligt Olof Gustafsson, skräddarsytt för uppgiften.
– Epos är ett bolag som grundas i filosofin att det går att göra bra grejor på få personer. Man gör allting i rätt ordning. Man tar det som är viktigast först och i slutet av projektet ligger man på fluffstadiet och lägger på detaljer. På så sätt har man hela tiden en spelbar presentation. Man har alltid ett spel klart till slutdatumet.
Epos är inte ensamma om att gilla nedladdningsbart i Sverige. Nyligen meddelade Grin att deras Bionic Commando Rearmed, en nyversion av en 80-talsklassiker, sålt i 130.000 exemplar världen över under premiärveckan.
– Mottagandet har varit näst intill rörande. Rearmed var från början för att undersöka marknaden för det kommande nextgen-spelet Bionic Commando. Men nu står det på egna ben. Det blev något mer än en marknadsföringsploj, säger Simon Viklund på Grin som ansvarat för utvecklingen och fick uppdraget på grund av sin kärlek till originalet.
Det kan komma fler liknande spel från Grin.
– Jag ser inte det som omöjligt. Vi har många saker på bordet. Vi är intresserade av att undersöka den saken.
Elva personer, med visst stöd av resten av Grins Stockholmskontor, arbetade dagligen med Rearmed under totalt 14 månader.
– På det stora hela liknade det hur det var back in the day. Få människor hade stort inflytande. Det var den här nära känslan, man försvann inte i mängden personal, säger Simon Viklund.
– Det är tacksamt på det sättet att man kan ta ett beslut tidigt och implementera det senare samma dag. Man kan skjuta från höften mer. Man behöver inte ha möten om allt. Ett stort projekt är som att vända en pråm, medan detta var en jolle.
Simon Viklund poängterar precis som Olof Gustafsson att den låga risken ett företag tar med ett nedladdningsbart spel gynnar kreativiteten och nytänkandet. Samtidigt är han tveksam till vilken roll onlinetjänsterna haft hittills.
– Jag vet inte om vi ser det än. Påkostade nedladdningsbara spel, som Rearmed, Braid och Castle Crashers, är i en klass för sig. De flesta spelen är ju enkla pusselspel som har haft andra plattformar tidigare, de har funnits som flashspel exempelvis, det är ju egentligen inte mer än uppgraderade mobilspel. Men de påkostade spelen är något helt annat, den utvecklingen ser jag som den mest spännande.
För Epos rullar det på. På spelmässan Game Convention i Leipzig i augusti visade Sony upp Crash Commando i en monter mitt mellan storspelen Resistance 2 och Killzone 2. Planer på tilläggspaket och skisser på nya spel finns redan. Tanken är ändå att hålla bolaget så litet som möjligt.
– Vi vill fortsätta utveckla experimentella spelkoncept. Det är tanken. Sedan om vi växer och gör det i större skala skadar inte men det finns gränser för hur mycket man får växa för att det ska vara lönsamt. Man vill gärna att alla har det bra inom bolaget, att de är delaktiga, blir man för många kan inte alla vara det, då blir det kaos, säger Olof Gustafsson.
Visionen för framtiden är klar.
– Vi har kört teknikutveckling under ett par år och nu när vi sitter med en egen teknikbas så ska det inte vara omöjligt att göra ett spel per år. Det är utopin i alla fall, så får vi se hur realiteten ter sig.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.