Realtid

"Grön innovation riskerar att drunkna i ESG-rapportering"

"Grön innovation riskerar att drunkna i ESG-rapportering"
Svenska företag måste våga prioritera innovation, skriver debattörerna. (Foto: Unsplash)
Realtid Debatt
Realtid Debatt
Uppdaterad: 13 dec. 2024Publicerad: 13 dec. 2024

Företag som prioriterar hållbar innovation framför enbart rapporteringskrav har allt att vinna i den globala konkurrensen. Det skriver Andreas Jonason och Nicolai Broby Eckert på Simon-Kucher & Partners.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Behovet av att skynda på den gröna innovationen är större än någonsin. Många företag har dock en oroväckande strategi där de prioriterar att uppfylla krav på ESG-rapportering istället för att driva innovation.

Istället för att inta en proaktiv roll i den gröna omställningen riskerar de att bli reaktiva, med nedprioriterad innovation som följd.

Missa inte: Svensk miljöcertifiering hänger på en skör tråd. Realtid

Inte ens på några av de största företagen har man förstått att det inte bara är politiker och myndigheter som kräver hållbara lösningar – det gör även konsumenterna. 

Konsumenterna sätter agendan

Forskningen bakom den nya boken The Demand Revolution visar att hållbarhet är nästa globala megatrend.

Det unika med denna trend är att den, till skillnad från andra megatrender som digitalisering och automatisering, huvudsakligen drivs av konsumenternas krav snarare än av tekniska genombrott.

Läs mer: Nina Siemiatkowski: ”Mer hoppfull att lösa klimatkrisen i dag”. Dagens PS

ANNONS

Konsumenterna efterfrågar gröna varor och tjänster till överkomliga priser. Därför behöver företagen förändra sitt erbjudande, sina go-to-market-strategier – och sin syn på innovation.

ANNONS

Snabbast vinner

Traditionellt utgår megatrender från leverantörssidan och uppstår vid tekniska genombrott.

Innovationsparadigmet har hittills följt samma spår: Mer eller mindre lyckosamma first movers, många felträffar – som sedan följs av ett antal framgångsrika företag som har tjänat bra på sina lösningar.

Missa inte: Nya EU-regler hotar ESG-fonder – de kan diskas. Dagens PS

Globalt ser vi en enorm, växande efterfrågan på hållbara produkter, vilket pekar mot en marknadspotential som bara väntar på att tas tillvara. De företag som snabbast kan möta denna efterfrågan vinner – och de vinner stort.

Unik marknadsposition

Med hållbarhetsmegatrenden ser vi redan konturerna av ett nytt innovationsparadigm. För att bli framgångsrik bör man inte vänta för länge. Det gäller att vara först.

ANNONS

Tesla är ett bra exempel på hur innovation genom hela värdekedjan kan skapa en unik marknadsposition.

Även Ikea har lyckats göra hållbarhet tillgängligt för konsumenter genom smarta satsningar på återvunnet material och cirkulära affärsmodeller.

Läs mer: Drönarbilderna avslöjar Ikeas skogsskövling. Realtid

Agera nu

Svenska företag måste våga prioritera innovation framför att enbart uppfylla kommande EU-krav på ESG-rapportering.

De företag som lyckas kombinera tydliga hållbarhetsinitiativ med marknadsanpassad innovation kommer att vinna konsumenternas förtroende och säkra en stark position i den globala konkurrensen.

Nyckeln är att agera nu – och att göra hållbarhet till en drivkraft, inte en rapporteringsbörda.

Andreas Jonason
Partner och Managing Director på Simon-Kucher & Partners

ANNONS

Nicolai Broby Eckert
Senior Partner på Simon-Kucher & Partners

Läs mer: Appen skulle hjälpa miljön – får kritik. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]