Företag som prioriterar hållbar innovation framför enbart rapporteringskrav har allt att vinna i den globala konkurrensen. Det skriver Andreas Jonason och Nicolai Broby Eckert på Simon-Kucher & Partners.
"Grön innovation riskerar att drunkna i ESG-rapportering"
Mest läst i kategorin
Behovet av att skynda på den gröna innovationen är större än någonsin. Många företag har dock en oroväckande strategi där de prioriterar att uppfylla krav på ESG-rapportering istället för att driva innovation.
Istället för att inta en proaktiv roll i den gröna omställningen riskerar de att bli reaktiva, med nedprioriterad innovation som följd.
Missa inte: Svensk miljöcertifiering hänger på en skör tråd. Realtid
Inte ens på några av de största företagen har man förstått att det inte bara är politiker och myndigheter som kräver hållbara lösningar – det gör även konsumenterna.
Konsumenterna sätter agendan
Forskningen bakom den nya boken The Demand Revolution visar att hållbarhet är nästa globala megatrend.
Det unika med denna trend är att den, till skillnad från andra megatrender som digitalisering och automatisering, huvudsakligen drivs av konsumenternas krav snarare än av tekniska genombrott.
Läs mer: Nina Siemiatkowski: ”Mer hoppfull att lösa klimatkrisen i dag”. Dagens PS
Konsumenterna efterfrågar gröna varor och tjänster till överkomliga priser. Därför behöver företagen förändra sitt erbjudande, sina go-to-market-strategier – och sin syn på innovation.
Snabbast vinner
Traditionellt utgår megatrender från leverantörssidan och uppstår vid tekniska genombrott.
Innovationsparadigmet har hittills följt samma spår: Mer eller mindre lyckosamma first movers, många felträffar – som sedan följs av ett antal framgångsrika företag som har tjänat bra på sina lösningar.
Missa inte: Nya EU-regler hotar ESG-fonder – de kan diskas. Dagens PS
Globalt ser vi en enorm, växande efterfrågan på hållbara produkter, vilket pekar mot en marknadspotential som bara väntar på att tas tillvara. De företag som snabbast kan möta denna efterfrågan vinner – och de vinner stort.
Unik marknadsposition
Med hållbarhetsmegatrenden ser vi redan konturerna av ett nytt innovationsparadigm. För att bli framgångsrik bör man inte vänta för länge. Det gäller att vara först.
Tesla är ett bra exempel på hur innovation genom hela värdekedjan kan skapa en unik marknadsposition.
Även Ikea har lyckats göra hållbarhet tillgängligt för konsumenter genom smarta satsningar på återvunnet material och cirkulära affärsmodeller.
Läs mer: Drönarbilderna avslöjar Ikeas skogsskövling. Realtid
Agera nu
Svenska företag måste våga prioritera innovation framför att enbart uppfylla kommande EU-krav på ESG-rapportering.
De företag som lyckas kombinera tydliga hållbarhetsinitiativ med marknadsanpassad innovation kommer att vinna konsumenternas förtroende och säkra en stark position i den globala konkurrensen.
Nyckeln är att agera nu – och att göra hållbarhet till en drivkraft, inte en rapporteringsbörda.
Andreas Jonason
Partner och Managing Director på Simon-Kucher & Partners
Nicolai Broby Eckert
Senior Partner på Simon-Kucher & Partners
Läs mer: Appen skulle hjälpa miljön – får kritik. Realtid