Den 1 januari 2025 trädde nya krav på laddinfrastruktur i kraft för svenska fastighetsägare. Medan debatten kretsar kring regelverk och kostnader, missas en viktig poäng: laddplatser är en affärsmöjlighet med kort återbetalningstid och ökat fastighetsvärde. Fastighetsägare som ser potentialen och agerar nu kommer att ligga steget före – både ekonomiskt och konkurrensmässigt. Det skriver John Wastring, vd på Zaptec Sverige.
"Fastighetsägare – så gör du laddning till en lönsam investering"


Mest läst i kategorin
Sveriges vägar fylls snabbt av elbilar. Mellan 2020 och 2022 tredubblades antalet elbilar enligt SCB, och trots en nedgång av alla personbilar i Sverige under 2024 stod laddbara bilar för 57 procent av nyregistreringarna.
Samtidigt visar prognoser från S&P Global Mobility att andelen nya elbilar i Europa väntas öka med över 40 procent under 2025 jämfört med året innan.
Missa inte: Historiskt skifte: Elbilarna dominerar i Norge. Realtid
Trafikanalys spår att tillväxten gradvis ökar mellan 2025 och 2027. Fastighetsägare spelar en nyckelroll i denna utveckling – inte bara för att möta lagkrav, utan för att kapitalisera på den växande efterfrågan.
Inte tvång och kostnad
Sedan januari 2025 måste fastigheter (ej bostadshus) med fler än 20 parkeringsplatser ha minst en laddpunkt enligt Boverkets krav, och 2027 föreslås att reglerna skärps ytterligare.
Då behöver fastigheter med fler än 10 parkeringsplatser en laddpunkt per tio platser, samt förberedelser för laddning vid hälften av platserna.

Tesla-ägare i slagsmål om laddplats – nu införs kösystem
Frågan är om det räcker?
Men istället för att se detta som ett tvång och en kostnad, borde fastighetsägare se intäktsmöjligheterna och överväga att gå längre än kraven stipulerar.
De som agerar proaktivt kan skapa nya intäktskällor, öka fastighetsvärdet och stärka sin konkurrenskraft.
Senaste nytt
Tre steg för att maximera affärsnyttan
- Tänk affärsmässigt – laddning kan bli en ny inkomstkälla
Att erbjuda laddning kan bli en lönsam tjänst. Genom att anpassa prismodeller efter målgruppen – exempelvis genom abonnemang för hyresgäster eller dynamisk prissättning för besökare – kan fastighetsägare skapa stabila intäkter och snabbare räkna hem investeringen. - Planera för framtiden och skalbarhet
Elbilsboomen är långt ifrån över. Att bara uppfylla minimikraven kan visa sig vara en kortsiktig strategi. Genom att installera fler laddpunkter än vad lagstiftningen kräver, kan fastighetsägare redan nu se till att uppfylla framtida lagkrav och undvika dyra etableringskostnader. En flexibel och skalbar laddlösning gör det möjligt att utöka befintlig anläggning för ett ökat behov. - Utnyttja statliga stöd och smart teknik
Det finns generösa bidrag att söka hos exempelvis Naturvårdsverket, vilket kan minska de initiala kostnaderna och korta återbetalningstiden. Ett exempel är ”Ladda bilen”-stödet, som Naturvårdsverket nyligen har granskat. Deras slutsatser är nu på remiss, och sista svaret ska ges den 7 februari. Dessutom kan smart teknik som lastbalansering och dynamisk energioptimering hålla nere driftkostnaderna och maximera lönsamheten över tid.

Hutlöst: 24 800 kronor dyrare att ladda elbilen på jobbet 2026
Nästa år blir det dyrt att ladda elbilen på jobbet. Både för personalen och för arbetsgivaren själv, visar det sig.
Vinner i längden
Laddmöjligheter är i dag en konkurrensfördel. Hyresgäster, kunder och besökare förväntar sig energieffektiva och användarvänliga lösningar. Fastigheter med laddmöjligheter är bättre positionerade på marknaden.
Det kan leda till högre hyresintäkter, minskad vakansgrad och ökat fastighetsvärde. Samtidigt bidrar fastighetsägare till Sveriges klimatomställning genom att minska utsläppen från transportsektorn.
Läs även: Polestars vd optimistisk – trots Trumps hot mot elbilarna. Realtid
Att se laddplatser som en ren kostnad är att missa en affärsmöjlighet. De fastighetsägare som investerar nu kommer inte bara att vara redo för framtiden – de kommer också att möjliggöra den gröna omställningen framåt.
Framtiden är redan här – och den är elektrisk.
John Wastring
Vd Zaptec Sverige
Missa inte: Nikola till salu: Elbilsbolaget hoppas på snabb affär. Dagens PS