Realtid

Corona kan lära oss att jobba smartare

"Med en svag krona och en oviss kris har företagen inte råd att stå stilla," skriver gig-experten Marianne Olsson. Foto: Beate Sommer
Realtid.se
Uppdaterad: 12 mars 2020Publicerad: 12 mars 2020

Vi har lärt oss nu att handtvätt är viktigt. Nu är det dags börja prata om distansarbete och vilka möjligheter det finns att faktiskt lära sig något av detta. Det skriver Marianne Olsson, författare och gig-expert.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi ser redan en ökning av möten och konferens på telefon eller video och kanske är det en bransch som är en av få vinnare när vi alla måste anpassa oss och vårt arbete till coronakrisen. Medarbetare och arbetsgivare kan också bli vinnare genom att dra lärdomar från nya eller tillämpade arbetssätt under krisen. Det kan resultera i uppdaterade riktlinjer för distansjobb eller uppmuntran till nya arbetssätt som inte implementerats fullt ut. 

Det finns fortfarande en ganska stor skepsis till hur effektivt distansarbete är. Det kan vara på grund av kulturen på en arbetsplats, en chef med kontrollbehov eller en övertro på hur effektivt det är att ”ses” fysiskt på möten. Kanske finns det även rädslor för de som föredrar det sociala sammanhanget och skulle sakna spontan feedback på vardagssnack eller problemlösning vid kaffemaskinen. 

En viktig fråga är att bygga ett större förtroende sinsemellan. Att lita på att kollegor och medarbetare gör sitt jobb även om ni inte träffas på jobbet. En annan aspekt är att säkerställa att alla har en vettig miljö att distansarbeta i, tillgång till rätt verktyg såsom dator och molntjänster samt att ha en professionell inställning i att göra sig i ordning, klä sig för kontoret och ”gå till jobbet” som vanligt. 

Låt oss höja blicken lite och tänka på företagens affärsutveckling och konkurrenskraft. Med en svag krona och en oviss kris har företagen inte råd att stå stilla.

Många blir paralyserade och törs inte ta beslut. Det är snarare bästa läget att satsa. Man kan antingen hålla jämna steg eller se det som en möjlighet att försöka gå om huvudkonkurrenten? Då kan företagen med fördel även anlita professionella konsulter och giggare som är vana att arbeta och leverera på distans, ofta med korta ledtider.

De kan enkelt upphandlas digitalt utan ett personligt möte och därmed snabba på den planerade utvecklingen. Under tiden sköter medarbetarna allt som är ”business as usual”.

Mitt bästa tips är att aldrig stå still oavsett vad som händer i omvärlden!  

Marianne Olsson
Författare och gig-expert
Konsultboken.se

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]