Realtid

"AI är en konkurrensfråga – svenska företag kan inte vänta"

svenska
"Det är dags att agera nu innan svenska bolag riskerar att halka efter ännu mer", skriver debattören. (Foto: Canva)
Realtid Debatt
Realtid Debatt
Uppdaterad: 22 jan. 2025Publicerad: 22 jan. 2025

Utöver AI-kommissionens huvudbudskap att Sverige saknar en politisk strategi för AI ligger även svenska företag efter utlandet inom investeringar och strategi för AI. De behöver en genomtänkt AI-strategi och rätt hantering av data, annars finns det en stor risk att de tappar konkurrenskraft. Det skriver Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

AI-kommissionen betonade i sin rapport i november särskilt bristen på politisk strategi, men det finns anledning att fokusera även på företagsperspektivet.

De senaste åren har vi sett enorma investeringar från stora techbolag som Microsoft, Google och Amazon inom AI. AI-modeller har utvecklats i rasande takt och visar potential att omvandla branscher över hela världen.

Missa inte: Sverige långt efter Kina med AI: ”Måste springa snabbare”. Realtid

Men många svenska bolag är långt ifrån redo att dra nytta av dessa eller göra egna investeringar som anpassas till den egna verksamheten.

Ligger efter

Konsultbolaget EY är exempel på ett bolag som satsat rejält, motsvarande cirka 15 miljarder kronor, i en generativ AI-plattform som nu används av 96 procent av de anställda, inom flera olika områden.

Ungefär hälften av svenska företag har investerat i generativ AI, samtidigt som bara en femtedel har en AI-strategi, enligt en undersökning tidigare i år på uppdrag av Qlik.

Läs även: Då utrotar AI mänskligheten – enligt nobelvinnaren Geoffrey Hinton. News55

ANNONS

Det innebär att svenska bolag ligger efter jämfört med utländska bolag där nära åtta av tio har investerat i generativ AI. Över hälften har också en AI-strategi, enligt en global undersökning med tyngdpunkt i Nordamerika från förra året, på uppdrag av Qlik.

Men var ska man börja?

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Autenticitet, värde och agenter

Det är inte bara hur mycket som investeras i AI eller att ha tillgång till de mest avancerade modellerna som är en framgångsfaktor – avgörande är att kunna använda rätt data.

Även den mest sofistikerade AI-modellen är värdelös om den inte matas med rätt data.

Missa inte: Från ansiktsbilder till diagnoser – så förändrar AI vården. Realtid

För att AI ska kunna leverera affärsnytta måste företag satsa på ett starkt datafundament, med data som är väl integrerad, tillförlitlig och tillgänglig i realtid. 

”Garbage in, garbage out”

ANNONS

Företag som inte har investerat i dataintegritet, styrning och relevans riskerar att misslyckas med sina AI-implementeringar. ”Garbage in, garbage out” är en välbekant princip inom datavetenskap och gäller även för AI.

Om AI-systemen matas med bristfälliga eller irrelevanta data kommer resultaten att vara lika opålitliga.

Svenska företag måste därför börja med att se över sina datahanteringsprocesser innan de kan hoppas på att dra nytta av AI-investeringar.

Affärsspecifika lösningar

Men AI för sakens skull ger ingenting. Hittills har de flesta investeringarna fokuserat på infrastruktur. Men företag behöver även hitta anledningen till varför man investerar – vad är det applicerade värdet i verksamheten?

Tillsammans med verksamheten behöver affärsspecifika lösningar identifieras. Applikationer, analys och insikter kommer att anta nya former under AI, där det är lättare att bygga dem internt och väva in i processer.

Läs även: Superdyr AI: 30 000 kronor per sökning? Dagens PS

Slutligen öppnas framför våra ögon helt nya möjligheter med agenter, som kommer kunna guida oss till rätt arbetsflöden – men även ta autonoma beslut. För att lägga grunden till detta måste dock de första stegen ovan, autentisk data och applicerat värde, lösas först.

ANNONS

Delar på ansvaret

Ansvaret för att säkerställa att företag är redo för AI-revolutionen ligger på flera aktörer.

Svenska företag behöver prioritera att bygga sina datafundament, hitta applicerat värde, och förbereda för agenter, vilket kräver investeringar i teknik, kompetens och styrning. AI och dataintegration behöver bli en strategisk prioritet.

Samtidigt har politiker en roll att spela kring bland annat incitament för företag att investera i AI samt utbildning och kompetensutveckling.

Dags att agera

AI-kommissionen tog bland annat upp behovet av åtgärder för att göra det möjligt att använda Sveriges unika datatillgång, tillsammans med åtgärder för att hitta rimliga ersättningsmodeller för rättighetsinnehavare.

Båda dessa aspekter är mycket viktiga och motsvarande gäller i hög grad även för företag.

Missa inte: Larmet: ”5 procents risk för global AI-katastrof – i år”. Realtid

ANNONS

Om svenska företag fortsätter att ignorera investeringar i datafundament, AI och AI-strategier, riskerar de att halka efter sina internationella konkurrenter inom områden som effektivitet och anpassningsförmåga – till vad AI kan erbjuda för möjligheter.

Det är dags att agera nu innan svenska bolag riskerar att halka efter ännu mer.

Dan Sommer
Ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik

Läs även: Stargate: AI-projekt ska säkra USA:s dominans. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS