DI-Gruppen förvärvar en minoritetspost i mediesajten Breakit - med avsikten att förvärva resten av bolaget om cirka tre år. Det rapporterar DI och Breakit i sina respektive kanaler.
Dagens Industri köper delar av Breakit
Mest läst i kategorin
Breakit startades 2015 av de tidigare DI-kollegorna Stefan Lundell och Olle Aronsson, och har för närvarande snäppet mer trafik än Realtid.
Redan i vintras gick ryktet om att Bonnier lagt ett bud på Breakit – något som grundarna själva då inte ville kommentera. Nu är det i alla fall klart att DI-gruppen köper en minoritetspost i bolaget Breaking Media AB, som driver sajten. Avsikten är vidare att förvärva resten av bolaget om ungefär tre år.
”Tillsammans med Breakits nuvarande ägare kan vi se till att tidningens stora potential för ytterligare värdeskapande realiseras trots ett utmanande marknadsläge”, säger Peter Fellman, chefredaktör på DI, till DI.
Han kommenterar också relationen mellan Breakit och DI Digital, men går inte in på hur de två aktörerna ska göra för att byta konkurrens mot samarbete:
”Di Digital och Breakit är ju arga konkurrenter och ska också fortsätta vara det. Behovet av viktig och lustfylld journalistik inom det här området är i dag stort och vi tror det komma att öka avsevärt med allt som händer inom techsektorn, för att till exempel nämna den explosion vi nu ser inom AI och vad det kommer att innebära för näringslivet”, säger Peter Fellman.
Någon prislapp uppges inte, men Dagens Opinion gjorde i december beräkningen att den totala prislappen för Breakit borde ligga i storleksordningen 40-50 miljoner kronor.