Svenska Spel-ägda Casino Cosmopol får varning och sanktionsavgift för bristande arbete mot penningtvätt. Det framgår av ett beslut från Spelinspektionen.
Casino Cosmopol får varning och miljonböter av Spelinspektionen
I beslutet står det att speljätten brustit i sitt arbete med kundkännedom inom flera områden, och anses vara så allvarliga att bolaget varnas och får en sanktionsavgift på 2 miljoner kronor.
Inspektionen inleddes 2021 och genomfördes delvis för att följa upp tidigare brister gällande krav i penningtvättslagen.
Beskrivning av ärendet
Spelinspektionen inledde den aktuella tillsynen för att delvis följa upp tidigare konstaterade brister gällande vissa krav i penningtvättslagen, vilka medförde att dåvarande Lotteriinspektionen beslutade att Casino Cosmopol skulle betala en sanktionsavgift. Den nu aktuella tillsynen har omfattat hur Casino Cosmopol säkerställer att bolaget inte etablerar eller upprätthåller en affärsförbindelse och inte heller utför en enstaka transaktion utan att ha tillräcklig kännedom om den aktuella kunden. Vidare har tillsynen omfattat hur Casino Cosmopol hanterar sina kunders riskprofil, kundkännedomsåtgärder utifrån penningtvättslagen samt hur Casino Cosmopol har övervakat pågående affärsförbindelser och agerat på avvikelser eller misstänkt beteende.
Spelinspektionen har begärt att Casino Cosmopol ska komma in med dokumentationen gällande Casino Cosmopols allmänna riskbedömning, rutiner och riktlinjer samt med svar på vissa frågor rörande bl.a. riskklassificering av kunder, affärsförbindelse och kundkännedom. Spelinspektionen har vidare begärt att Casino Cosmopol ska ge in listor över de 100 kunder som köpt spelmarker eller värdebevis för störst sammanlagda belopp under perioderna.
1 juli till 31 december 2019 och 1 juli till 31 december 2021 oavsett om Casino Cosmopol bedömt att de haft en affärsförbindelse med kunden eller inte. För åtta av dessa kunder har Spelinspektionen begärt in kopior av all dokumenterad kundkännedom. Dessa åtta kunder valdes ut utifrån riskfaktorer såsom antal köp av spelmarker och totalt sammanlagt belopp per år, avvikelser från kundens tidigare spelmönster och användning av spelmedel, hur Casino Cosmopol riskklassificerat kunden, vilken bedömning som lagts till grund för kundkännedomsåtgärder samt hur snabbt Casino Cosmopol agerade när avvikelser uppstod. Det vill säga faktorer som indikerar hög risk för penningtvätt.
Casino Cosmopol har besvarat Spelinspektionens frågor och har kommit in med den begärda dokumentationen samt yttrat sig över myndighetens iakttagelser i ärendet. Casino Cosmopol har även inkommit med information om bolagets omsättning.
Av den inskickade dokumentationen och bolagets svar på Spelinspektionens frågor framgår att Casino Cosmopol under de granskade perioderna delade in kunderna i tre risknivåer; låg, medel och hög. För nya kunder sattes riskklassen initialt till låg, med undantag för personer i politiskt utsatt ställning (politically exposed persons, PEP) och för kunder med hemvist i ett så kallat högrisktredjeland3. Dessa sattes per automatik som hög risk. Efter den inledande riskklassificeringen skedde dagliga automatiska justeringar av riskprofilen utifrån nyttjandet av bolagets produkter och tjänster samt utifrån vissa kundriskfaktorer. Det var även möjligt att göra manuella justeringar av riskklassificeringen.
För samtliga kunder sattes en riskklass, oavsett om det uppstått en affärsförbindelse eller om kunden genomfört enstaka transaktioner. Av handlingarna i ärendet framgår dock att kriterierna för när en affärsförbindelse ska anses ha etablerats har ändrats under tiden för tillsynen. Från och med den 9 december 2022 anses en affärsförbindelse ha uppstått när en kund väljer att köpa årskort eller medlemskort, det vill säga registrerar sig för spel på Casino Cosmopol.
Av dokumentationen framgår att för kunder som klassificerats som hög risk ska kompletterande kundkännedomsåtgärder vidtas. Vilka åtgärder som kan vara aktuella beror på vilka faktorer som ligger bakom den höga riskklassificeringen. Det framgår vidare att samtliga vidtagna åtgärder ska dokumenteras.
Av information som Casino Cosmopol har lämnat in framgår att bolaget, under tiden som kasinot var stängt på grund av Covid-19-pandemin, har förändrat sitt arbetssätt för hur kundernas transaktioner dokumenteras. Alla transaktioner gällande köp av spelmedel sker nu i kassan och även spel vid spelautomater registreras på den spelande kunden. I kundakterna finns löpande uppföljningar dokumenterade, liksom daglig övervakning, rapporter från kassapersonalen och systemlarm.
Spelinspektionen har begärt att Casino Cosmopol ska ge in listor över de 100 kunder som köpt spelmarker eller värdebevis för störst sammanlagda belopp under perioderna 1 juli till 31 december 2019 och 1 juli till 31 december 2021 oavsett om Casino Cosmopol bedömt att de haft en affärsförbindelse med kunden eller inte.4
Spelinspektionen har slutligt valt att gå vidare med åtta kunder. Urvalet gjordes utifrån riskfaktorer såsom antal köp av spelmarker och totalt sammanlagt belopp per år, avvikelser från kundens spelmönster och användning av spelmedel, hur Casino Cosmopol riskklassificerat kunden, vilken bedömning som lagts till grund för kundkännedomsåtgärder samt hur snabbt Casino Cosmopol agerade när avvikelser uppstod. Det vill säga faktorer som indikerar hög risk för penningtvätt. För dessa kunder har kopior av all dokumenterad kundkännedom begärts in. Den aktuella granskningen utgår från hanteringen av de åtta kunder myndigheten valt ut.
Kund 1 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i september 2002 och en affärsförbindelse med kunden etablerades den 26 juni 2019. Kunden har köpt spelmedel med enbart kontanter varav en del i utländsk valuta. Av den information kunden har lämnat till Casino Cosmopol framgår att hen har tänkt spela för mindre än 5 000 kr per besök. Av handlingarna framgår också att kunden en månad efter att informationen lämnades, köpt spelmedel för cirka 89 000 kronor vid ett besök. Kunden har även vid ett flertal andra tillfällen spelat för belopp över 5 000 kronor per tillfälle. Under perioden 1 januari 2019 – 1 maj 2020 har kunden, trots detta, riskklassificerats med låg risk.
Efter kasinots återöppnande i juli 2021 klassades kunden som hög risk i slutet av augusti 2021. Skärpta kundkännedomsåtgärder vidtogs i början av november 2021 efter att bolagets system noterat att kunden haft en hög aggregerad spelförlust. Efter kontroll av kundens inkomst konstaterades att förlusten inte kunde bäras av inkomsten varpå kunden stängdes av i avvaktan på att hen skulle komma in med underlag för sin ekonomiska situation. Kunden blev avstängd den 17 november 2021 i minst 24 månader.
Kund 2 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i november 2011 och en affärsförbindelse med kunden etablerades den 31 maj 2019. I slutet av juni 2019 vidtogs skärpta kundkännedomsåtgärder med anledning av att kunden köpt spelmedel för stora summor med kontanter. Av kundakten framgår att kunden är känd som storspelare och kommit med stora summor kontanter som hen har växlat i kassan eller spelat för i värdeautomater. Av den information kunden har lämnat till Casino Cosmopol framgår att hen har planerat att besöka kasinot några gånger per vecka och spela för mellan 30 000 och 45 000 kronor per besök samt att hen har en bruttoinkomst på mellan 30 000 och 40 000 kronor per månad. Kunden har även uppgett att spelandet finansieras med pengar från ett lån samt aktier.
Den 3 november 2021 kontrollerades kunden på grund av hög omsättning och ett förlustresultat på cirka 240 000 kronor på en dag. En inkomstkontroll gjordes och taxerad inkomst för år 2020 var cirka 395 000 kronor och cirka 235 000 kronor i inkomst från kapital.
Kund 3 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i september 2011 och en affärsförbindelse med kunden etablerades den 17 september 2019. Kunden köpte spelmedel mestadels genom kortköp. Av den information kunden lämnat till Casino Cosmopol i samband med att hen återkom som kund i augusti 2019 efter en längre tids frivillig avstängning framgår att hen planerat att spela minst 10 gånger i månaden för mellan 5 000 och 50 000 kronor per besök och har en bruttoinkomst på mellan 30 000 och 45 000 kronor per månad. Med anledning av en hög aggregerad spelförlust vidtogs skärpta kundkännedomsåtgärder i slutet av november 2019. Casino Cosmopol gjorde en inkomstkontroll och bad kunden komma in med underlag för sin inkomst. Enligt dokumentationen i kundakten har begärda underlag lämnats in till Casino Cosmopol. Kunden har även uppgett att hen tagit ett banklån för att finansiera sitt spel. Casino Cosmopol har godtagit de uppgifterna.
I september 2021 kontrollerades kunden på nytt. Hen hade då fortfarande en hög aggregerad spelförlust. Ny inkomstkontroll gjordes och kunden ombads komma in med underlag för sin inkomst. På frågor om pengarnas ursprung svarade kunden att hen innan pandemin vunnit pengar på kasinot och hade haft möjlighet att spara pengar under sin frivilliga avstängning. Kunden har inga transaktioner efter den 15 oktober 2021.
Vidare framgår av kundakten att kunden har beställt kontanter från banken inför varje besök på kasinot. I kundakten finns ett bankkvitto från oktober 2019 på ett av uttagen som underlag. Casino Cosmopol bedömde vid tidpunkten det som en tillräcklig förklaring till pengarnas ursprung och inga vidare åtgärder skulle vidtas.
Kund 4 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i april 2011 och en affärsförbindelse etablerades den 7 oktober 2019. Kunden köpte spelmedel för kontanter och tog ut vinster i kontanter vilka sedan omsattes på nytt i spelautomaterna. I slutet av november 2019 vidtogs skärpta kundkännedomsåtgärder för kunden på grund av hög risk, varvid kundens ekonomiska förmåga kontrollerades. I bedömningen av kundens ekonomiska förmåga vägdes bland annat in att hen hade ett bolagsengagemang. Av dokumentationen framgår att Casino Cosmopol bedömde att kundens förluster inte låg på en anmärkningsvärd nivå men att åtgärder kan behöva vidtas om förlusterna eskalerar.
Vidare framgår av dokumentationen att Casino Cosmopol har uppmärksammat att kunden börjat spela för högre belopp efter att kasinot återöppnande i juli 2021. Efter samtal med kunden framgår att hen tänkt spela för mellan 15 000 och 30 000 kronor per besök och att hen hade en bruttoinkomst på 20 001- 30 000 kr per månad. Transaktionslistorna visar att kunden vid flera besökstillfällen under hösten 2021 köpte spelmedel för belopp överstigande 100 000 kronor per besök. Vid ett besökstillfälle köpte kunden spelmedel för 397 100 kronor. Det framgår inte att Casino Cosmopol begärt in något underlag för att verifiera medlens ursprung.
I kundakten finns flera noteringar från hösten 2021 om att kunden köpte spelmedel för stora summor i kontanter. Det framgår att kunden spelat för höga belopp och att spelresultatet varierar. Vidare framgår av kundakten att kundens spelmönster inte avviker från tidigare och att kundkännedomen anses tillräcklig. I samband med en stor spelförlust på nyårsdagen 2022 vidtogs skärpta kundkännedomsåtgärder genom bland annat inkomstkontroll. I kundakten framgår att kunden då uppgav att kontanterna bland annat kommer från den egna verksamheten och från vinster före pandemin. Till stöd för att det fanns pengar på kontot visade kunden upp sitt bankkonto på sin mobil.
Den 26 augusti 2021 klassades kunden som hög risk. Av de uppgifter kunden lämnat till Casino Cosmopol i september 2021 framgår att hen planerade att besöka kasinot några gånger per månad och spela för mer än 45 000 kronor per tillfälle samt att hen skulle spela för tidigare spelvinster. Det framgår även att kunden uppgav att hen inte arbetade men hade en genomsnittlig inkomst på mer än 100 000 kronor per månad. Under hösten 2021 kontrollerades kunden vid flera tillfällen. Det framgår av kundakten att kunden hade ett plusresultat. Kunden efterfrågades om medlens ursprung och uppgav då att kontanterna kom från tidigare spelvinster, bland annat från kasinot i Köpenhamn. Casino Cosmopol bedömde att kundens spelmönster inte avvek från tidigare beteende. Vidare framgår av kundakten att Casino Cosmopol bedömde att kunden spelade för tidigare vinster eftersom vinster tas ut i kontanter och omsätts på nytt i spel.
Kontroll av taxerad inkomst gjordes i mars 2022 som visade att taxerad inkomst för 2020 var cirka 90 000 kronor.
Kund 5 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i februari 2005 och en affärsförbindelse med kunden etablerades den 22 maj 2019. Kunden köpte spelmedel mestadels genom kortköp men även för kontanter varav en del i utländsk valuta. I december 2019 vidtogs åtgärder för skärpt kundkännedom varvid kunden bland annat uppgav att hen fått pengar från sina föräldrar som var bosatta i tredje land och som enligt kunden hade det välbeställt. Det framgår inte att Casino Cosmopol begärt in något underlag för att bekräfta den uppgiften. Av kundakten framgår att Casino Cosmopol bedömde att en kontroll av inkomsten för 2018 inte var relevant då kunden hade ett plusresultat vid tidpunkten för de skärpta kundkännedomsåtgärderna.
Kunden återkom till kasinot i juli 2019 efter en frivillig avstängning. Hen lämnade då in tidigare begärd dokumentation till stöd för sin inkomst och det framgår att Casino Cosmopol utifrån de inlämnade inkomstuppgifterna bedömde det som rimligt att kunden skulle kunna spela för de belopp hen spelade för. Med anledning av att kunden förlorade stora belopp i oktober 2019 gjordes en granskning av hens ekonomiska situation. Det konstaterades att kunden hade en god ekonomisk situation. Av dokumentationen framgår även att kunden vid två tillfällen hade spelat för 100 respektive drygt 50 stycken 500-kronorssedlar och att Casino Cosmopol då gjorde bedömningen att dessa sannolikt kom från en tidigare vinst på kasinot där kunden hade fått vinsten utbetald i kontanter.
Efter att kunden köpt spelmedel för höga belopp i november 2019 vidtogs ännu en kontroll av kundens transaktioner. Inga ytterligare kundkännedomsåtgärder vidtogs vid den tidpunkten. Vid en kontroll i början av februari 2020 konstaterades att kunden använde mycket kontanter. Det framgår även att kunden vid flera tillfällen önskade få ut spelmedel i kontanter.
I kundakten finns en anteckning från oktober 2021 om att kunden hade en aggregerad spelförlust på nästan 1,1 miljoner kronor. Förnyad företagsupplysning av kundens bolagsengagemang gjordes, som visade att kundens bolag har gjort aktieutdelningar. Av kundakten framgår även att Casino Cosmopol granskade det bolag som ägs av personen som kunden var gift med.
Kund 6 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i augusti 2011 och en affärsförbindelse etablerades den 10 september 2019. Kunden köpte spelmedel både med kort och med kontanter, varav en del i utländsk valuta.
Kund 7 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i oktober 2012 och en affärsförbindelse med kunden etablerades den 29 oktober 2019. Kunden köpte spelmedel främst med kontanter, varav en del i utländsk valuta. I maj 2019 vidtogs skärpta åtgärder för kundkännedom i samband med att kunden besökt kasinot igen efter en frivillig och en påtvingad avstängning. Casino Cosmopol konstaterade att kunden hade ett positivt spelresultat och gjorde även kontroller av kunden i öppna källor. Det framgår inte att några handlingar som styrker hur spelet finansierats begärdes in från kunden. Med anledning av att kunden just återkommit efter en avstängning vidtogs inga ytterligare åtgärder.
Den 8 november 2021 kontrollerades kunden då systemet visade att hen hade en hög aggregerad spelförlust. Kundens inkomst kontrollerades och Casino Cosmopol bedömde att kunden hade en stor förlust i förhållande till inkomsten. Den då tillgängliga kundkännedomen bedömdes inte vara tillräcklig för att förklara förlusten. Kunden stängdes av från fortsatt spel i avvaktan på att underlag till stöd för hur spelet finansierades skulle lämnas in. Vid denna tidpunkt hade kunden köpt spelmedel för drygt 1 miljon kronor sedan juli 2021.
Kund 8 gjorde sitt första besök hos Casino Cosmopol i juli 2019 och en affärsförbindelse etablerades den 12 september 2019. Kunden köpte spelmedel mestadels genom kortköp, men även för kontanter i utländsk valuta. Åtgärder för skärpt kundkännedom vidtogs i början av februari 2020. Det framgår av handlingarna att kunden då var suppleant i två bolag som ägs av släktingar. Casino Cosmopol gjorde bedömningen att kunden sannolikt hade ekonomisk förmåga att omsätta och förlora de belopp hen spelade för utifrån sitt bolagsengagemang.
Casino Cosmopol har i huvudsak anfört följande. Det har funnits vissa brister när det gäller skärpta kundkännedomsåtgärder under tillsynsperioderna, framförallt under 2019. Sedan Spelinspektionens senaste tillsyn har bolaget vidtagit flera förbättringsåtgärder och det kommer att se över vad som kan förbättras ytterligare med utgångspunkt i den nu pågående tillsynen. Bland annat har processerna för kontroll av medlens ursprung vid tidpunkten för köp av spelmedel, i kassan och i spelautomaterna, utvecklats. Detta gäller både när kontroller görs och hur kontrollerna går till.
Casino Cosmopol har invändningar mot hur Spelinspektionen har beräknat kundernas inköp av spelmedel. Casino Cosmopol menar att det endast är de medel som har tillförts av kunden själv som bör beaktas ur ett penningtvättsperspektiv och inte kundens totala omsättning, eftersom den totala omsättningen påverkas av att spelarna omsätter vinster.
Casino Cosmopol delar Spelinspektionens bedömning att tidigare spelmönster inte alltid är en tillräcklig förklaring. Det framgår dock av kundakterna för de granskade kunderna att kundkännedomsfrågor har ställts och bedömningen har gjorts att de vidtagna åtgärderna har varit tillräckliga för att hantera den risk de aktuella kunderna har utgjort. Den bedömningen har gjorts med beaktande av enbart de medel som tillförts av kunden själv och inte kundens totala omsättning.
Vad gäller kundernas kontantanvändning har det ansetts rimligt och sannolikt att en stor del av kontanterna utgör antingen vinst från kasinot eller kontanter som kunden växlat tillbaka. Antagandet bygger på att Casino Cosmopol har tillgång till dokumentation över kundens samtliga transaktioner registrerade under kundens profil, kundens resultat föregående speldag och kundens besöksfrekvens. Bolaget har således tillgång till information om det exakta beloppet i kontanter som kunden tar med sig hem efter en speldag.
Casino Cosmopol delar Spelinspektionens bedömning att de granskade kundernas uppgifter borde ha verifierats och dokumenterats i större utsträckning. Bolaget har över tid vidareutvecklat kontrollerna av medlens ursprung och förbättrat processerna för inhämtande av verifikat samt dokumentation i kundakter. Casino Cosmopol understryker att bolaget tar arbetet med att motverka penningtvätt på största allvar och att bolaget kommer att fortsätta utveckla sina rutiner och åtgärder mot bakgrund av de brister Spelinspektionen identifierat. Med ledning av Spelinspektionens bedömning kommer Casino Cosmopol att se över om bolagets rutiner och processer kan förbättras ytterligare. En översyn av hur kundkännedomsarbetet ska dokumenteras i kundakterna har påbörjats för att säkerställa ökad tydlighet av vilka underlag som ligger till grund för bedömningen och för att undvika att ovidkommande uppgifter dokumenteras i kundakterna i framtiden.
Casino Cosmopol har vidtagit vissa åtgärder avseende de granskade kunderna för att verifiera medlens ursprung. För samtliga kunder gäller dock att Casino Cosmopol har vidtagit åtgärder först efter att bolaget noterat att den aktuella kunden har en hög spelförlust, alternativt att bolaget noterat att kunden har ett plusresultat och av den anledningen bedömt att ytterligare åtgärder inte behöver vidtas. Kunderna har därigenom kunnat genomföra transaktioner som uppgått till höga belopp innan Casino Cosmopol vidtagit åtgärder för att verifiera medlens ursprung.
Redan det faktum att en kund köper spelmedel för höga belopp kan innebära en risk i penningtvättshänseende. Framförallt gäller detta när det rör sig om kontantköp och när kunden har lämnat kasinot vid ett tillfälle för att återkomma vid ett annat tillfälle, eftersom det då helt saknas koppling mellan utbetalningarna och nya köp av spelmedel. Det är därför problematiskt att åtgärder för att kontrollera medlens ursprung vidtas först när kunden har gjort stora förluster. Bedömningen av om ytterligare kundkännedomsåtgärder behöver vidtas ska istället göras med utgångspunkt i om transaktionen avviker från vad verksamhetsutövaren har anledning att räkna med utifrån tidigare kundkännedom. Casino Cosmopols valda förhållningssätt innebär emellertid att bolaget inte behöver bedöma enstaka transaktioner och vidta skärpta kundkännedomsåtgärder så länge kunden inte gör en anmärkningsvärd förlust. Bolagets förhållningssätt är därför inte i enlighet med 4 kap. 1 och 2 §§ penningtvättslagen.
Två av de granskade kunderna har uppgett att de ska spela för ett betydligt lägre belopp vid varje besök än vad de sedan faktiskt har spelat för. Av dokumentationen framgår att kund 1 har uppgett att hen tänkt spela för mindre än 5 000 kronor per besök. Trots detta, ungefär en månad efter att uppgiften lämnades till Casino Cosmopol, köpte hen spelmedel för ca 89 000 kronor vid ett besök. Kund 4 har uppgett att hen planerat att spela för mellan 15 000 och 30 000 kronor per besök. Kunden har dock vid flera tillfällen köpt spelmedel för över 100 000 kronor per besök och vid ett tillfälle för så mycket som 397 100 kronor.
En förklaring till att en kund, under ett och samma besökstillfälle, köper spelmedel för ett högre belopp än vad hen har angett kan vara att kunden köper spelmedel för vinster som tagits ut under besöket, vilket Casino Cosmopol också har invänt. Det framgår emellertid inte av kundakterna om Casino Cosmopol har gjort överväganden för att bedöma om så är fallet. Kunderna måste därför anses ha spelat på ett sätt som avviker från det förväntade spelmönstret.
Fyra av de granskade kunderna har uppgett att de planerat att spela för lika mycket som de har i bruttoinkomst, eller mer, vid varje besök. Kund 2 har uppgett en bruttoinkomst på 30 001-40 000 kronor per månad och att hen ska spela för 30 000-45 000 kronor några gånger per vecka. Kund 3 har uppgett en bruttoinkomst på 30 001-40 000 kronor per månad och att hen ska spela för mellan 50 000 och 500 000 kronor per månad. Kund 4 har uppgett en bruttoinkomst på mellan 20 001-30 000 kronor och att hen ska spela för mellan 15 000-30 000 kronor per besök. Kund 5 har uppgett att hen ska besöka kasinot några gånger per månad och spela för mer än 45 000 kronor per tillfälle och att hen inte arbetar. Dessa kunder har således uppgett att de ska spela på ett sätt som måste bedömas innebära en mycket hög risk för penningtvätt, eftersom det förväntade spelmönstret inte täcks av den beskattningsbara inkomsten.
Flera av kunderna har uppvisat ett spelmönster som avviker från vad de själva har angett och/eller har angett att de ska spela för belopp som överstiger den beskattningsbara inkomsten.
Vad gäller kund 4 och 5 har Casino Cosmopol angett att det saknas anledning att vidta ytterligare kundkännedomsåtgärder, eftersom kundernas spelmönster inte avviker från tidigare spelmönster. För att kunna hänvisa till kundens tidigare spelmönster som en förklaring till varför åtgärder inte vidtas, krävs dock att det inte fanns anledning att ifrågasätta spelmönstret inledningsvis och att verksamhetsutövaren har tillräcklig kundkännedom för att kunna bedöma vad som utgör ett förväntat beteende. Spelinspektionen menar att Casino Cosmopol inte har haft tillräcklig kännedom om kund 4 och 5 för att kunna göra sådana bedömningar, eftersom bolaget inte vidtog några åtgärder för att verifiera medlens ursprung vid tiden då spelmönstret etablerades.
Genom sin underlåtenhet att följa upp kundernas spelmönster och de uppgifter dessa lämnat om affärsförbindelsens art, har Casino Cosmopol inte uppfyllt sina skyldigheter att följa upp pågående affärsförbindelser i syfte att säkerställa att kännedomen om kunden är aktuell och tillräcklig för att hantera den bedömda risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism (3 kap. 13 § penningtvättslagen). Underlåtenheten medför vidare att Casino Cosmopol inte har övervakat affärsförbindelserna och bedömt enstaka transaktioner på det sätt som kan krävas (4 kap. 1 § penningtvättslagen). Bolaget har till följd därav inte heller vidtagit skärpta åtgärder med anledning av avvikelserna från det förväntade spelmönstret (4 kap. 2 § penningtvättslagen) eller med anledning av att risken för penningtvätt kan bedömas som hög (3 kap. 16 § penningtvättslagen).
Casino Cosmopol har godtagit uppgifter som inte verifierar medlens ursprung
Casino Cosmopol har lagt vissa uppgifter om kunders bolagsengagemang och ägande av bolag till grund för bedömningen att kundkännedomen är tillräcklig (kund 4, 6 och 8). Sådana typer av uppgifter innebär inte i sig att det går att dra några slutsatser om kundens ekonomi. För att ett ägande av bolag ska kunna läggas till grund för bedömningen krävs att bolaget har betalat ut lön eller delat ut vinst till ägaren.
Casino Cosmopol har vidare godtagit kunders uppgifter om att spelandet finansieras genom lån och sålda aktier (kund 2), genom sparande och vinster
Spelinspektionen har ovan bedömt att Casino Cosmopol inte har övervakat de granskade kunderna i den omfattning som avses i 4 kap. 1 § penningtvättslagen. Vid flera tillfällen har Casino Cosmopol inte heller vidtagit skärpta kundkännedomsåtgärder i den omfattning som krävts enligt 4 kap. 2 § och 3 kap. 16 § penningtvättslagen. Därutöver har Casino Cosmopol inte följt upp vissa affärsförbindelser för att säkerställa att kännedomen om affärsförbindelsens art är aktuell och tillräcklig för att hantera den bedömda risken för penningtvätt och finansiering av terrorism enligt 3 kap. 13 § penningtvättslagen.
Dessa brister medför att Casino Cosmopols kundkännedom avseende samtliga av de granskade kunderna som redogörs för ovan har varit otillräcklig på så sätt att bolaget inte har kunnat hantera risken för penningtvätt eller kunnat övervaka och bedöma kundernas aktiviteter och transaktioner enligt 4 kap. 1 och 2 §§ penningtvättslagen. Casino Cosmopol skulle därför, enligt 3 kap. 1 § penningtvättslagen, inte ha upprätthållit affärsförbindelsen eller utfört enstaka transaktioner avseende dessa kunder. Förutsättningarna för att Spelinspektionen ska få ingripa mot Casino Cosmopol är därmed uppfyllda.
Särskilt anmärkningsvärt bedöms det vara att Casino Cosmopol, trots det tidigare sanktionsbeslutet, inte har kommit till rätta med definitionen av när en affärsförbindelse uppstår förrän i december 2022. Den bristfälliga definitionen har medfört att kundkännedomsåtgärder har vidtagits i ett för sent skede och har därför allvarligt försämrat bolagets möjligheter att minimera risken för att utnyttjas för penningtvätt. Det är vidare anmärkningsvärt att Casino Cosmopol har arbetat efter ett förhållningssätt där det avgörande för bedömningen om kundkännedomsåtgärder ska vidtas, har varit om kunden gjort en betydande förlust eller inte. Detta förhållningssätt medför att många transaktioner inte behöver övervakas och kontrolleras överhuvudtaget, vilket står i strid med penningtvättsregelverkets syfte att förebygga, upptäcka och förhindra att finansiella flöden som passerar verksamheten inte har sitt ursprung från kriminell verksamhet.
Vid en överträdelse som är allvarlig, upprepad eller systematisk får Spelinspektionen återkalla licensen för Casino Cosmopol. Om det är tillräckligt får Spelinspektionen istället meddela en varning, vilken får förenas med en sanktionsavgift.
Spelinspektionen anser att Casino Cosmopols otillräckliga kundkännedom har medfört en sådan förhöjd risk för att Casino Cosmopol kan ha utnyttjats för penningtvätt eller finansiering av terrorism att överträdelserna måste bedömas som allvarliga.
Spelinspektionen konstaterar inledningsvis att Casino Cosmopol har samarbetat med Spelinspektionen i ärendet och kommit in med de uppgifter som myndigheten har begärt. Samarbetet kan dock inte anses ha varit aktivt på ett annat sätt än vad man vanligen måste kunna förvänta sig av ett företag som valt att driva licenspliktig verksamhet under tillsyn. Casino Cosmopol har inte heller självmant fört fram viktig information som Spelinspektionen inte redan förfogat över (prop. 2016/17:173 s. 555). Casino Cosmopol har därmed samarbetat med Spelinspektionen, men kan inte anses i väsentlig utsträckning ha underlättat myndighetens utredning.
Casino Cosmopol har gjort sig skyldigt till flera överträdelser och de konstaterade bristerna ligger inom Casino Cosmopols kontroll. Casino Cosmopol har dessutom tidigare begått överträdelser av penningtvättslagen. Spelinspektionen har emellertid, både nu och vid den tidigare tillsynen, bedömt att Casino Cosmopols definition av när en affärsförbindelse uppstår varit så bristfällig att det allvarligt försämrat bolagets möjligheter att minimera risken för att utnyttjas för penningtvätt. Detta talar i sig för att Casino Cosmopols licens ska återkallas. För att en varning ska anses vara ett tillräckligt ingripande i en situation där licenshavaren över tid har visat en ovilja att följa penningtvättsregelverket är det en förutsättning att de åtgärder som Casino Cosmopol har vidtagit kan anses tillräckliga och att bolaget kan antas komma att följa reglerna framöver. I denna del konstaterar Spelinspektionen att Casino Cosmopol numera har en fullgod definition av när en affärsförbindelse uppstår. Casino Cosmopol har även utvecklat bolagets processer för kontroll av medlens ursprung vid tidpunkten för köp av spelmedel.
Spelinspektionen har bedömt att överträdelserna är allvarliga och i två fall systematiska, vilket talar för en högre sanktionsavgift. Casino Cosmopol ska betala en sanktionsavgift om 2 000 000 kronor
Beslut fattades av Spelinspektionens styrelse Per Håkansson, ordförande, Camilla Rosenberg, generaldirektör, Håkan Wall, Madelaine Tunudd, Andreas Prochazka, Fredrik Holmberg och Doris Högne Rydheim. Vid den slutliga handläggningen medverkade också chefsjuristen Johan Röhr, avdelningschefen Patrik Gustavsson, enhetschefen Anna Folkegård, juristen Lina Wiker och utredaren Åse Didriksson, föredragande.
Vid bestämmande av sanktionsavgiftens storlek ska även verksamhetsutövarens finansiella ställning beaktas. Med finansiell ställning avses exempelvis årsomsättning (prop. 2016/17:173 s. 556). Under räkenskapsåret 2022 uppgick Casino Cosmopols nettoomsättning till cirka 538 000 000 kronor.