Carnegie värvade i somras åtta personer från nätbanken Avanza, däribland den profilerade sparekonomen Nicklas Andersson, för att arbeta med ett hemligt projekt.
Carnegies hemliga projekt – digitala investeringsplattformen Montrose
Mest läst i kategorin
Vad det handlar om för projekt har dock varit okänt, fram till nu, då investmentbankens vd Tony Elofsson lättar på förlåten i en intervju med Dagens Industri. Carnegie håller på att bygga en ny digital investeringsplattform som under varumärket ”Montrose by Carnegie” ska locka de sparare som varken kvalificerar sig för att bli privatbankskund, vilket hos Carnegie kräver minst 5 miljoner kronor i placeringsbart kapital, eller just har börjat spara, berättar han.
– Vi har en väldigt bra produkt inom private banking för de som redan är väldigt förmögna, och nu tänkte vi öppna upp en del av Carnegies erbjudande till de som är på resan mot att bli väldigt förmögna, och det tänker vi göra digitalt, säger Tony Elofsson till tidningen.
Ansvariga för projektet är två tidigare Avanzachefer, Karl Skarman och Alexander Boman, där den sistnämnda har rollen som vd i det dotterbolag som ska driva plattformen. De ingår inte i de åtta som rekryterades i somras, utan lämnade nätbanken dessförinnan.
Carnegies tanke med det nya projektet är alltså inte att skapa en direkt konkurrent till nätbankerna Avanza och Nordnet.