Investec Bank, en stor brittiska leverantör av strukturerade produkter, siktar på att bli Sveriges tredje största aktör på marknaden.
Brittisk specialistbank ska sälja för 1 miljard i Sverige i år
Mest läst i kategorin
Investec Bank, som är en brittisk specialistbank och kapitalförvaltare, tar sikte på Sverige som ett tillväxtområde för sina produkter. Andreas Regen är chef för institutionell försäljning för finansiella produkter på den brittiska banken. Målet är en försäljning på 1 miljard kronor under 2019 efter att ha blivit den näst största icke-nordiska leverantören av strukturerade produkter i Sverige 2018.
I Storbritannien har Investec Bank över 50 procent av marknaden för strukturerade produkter för privatpersoner. Banken smyglanserade sina produkter redan för ett år sedan i Sverige men har nu beslutat att gå ut bredare och ta marknadsandelar.
– Rådgivningsmodellen i Sverige är väldigt lik den vi har på våra hemmamarknader. Det var en av anledningarna. En annan att strukturerade produkter har funnits länge i Sverige så kunder har haft chans att se hur dessa beter sig och hur de utvecklas både i dåliga tider på börsen och i bra tider. Vi kan se att detta är produkter som är relevanta i olika typer av marknader.
Investec Bank kommer inte ha några kontor i Sverige utan verksamheten ska drivas från London där huvudkontoret finns.
Vad är målet med etableringen?
– Det är att bli en av de största aktörerna eller emittenterna av strukturerade produkter på marknaden. Det är så klart inget som kommer så snabbt i en marknad som Sverige som är dominerad av de lokala bankerna men vårt mål är att inom några år vara en av de tre största på marknaden. Förra året var vi den näststörsta icke-nordiska emittenten, säger Andreas Regen.
Hur ser konkurrensen ut i Sverige?
– Den är ganska tuff. Dels är det de lokala bankerna där de flesta är aktiva och sedan är det ett antal internationella, amerikanska och europeiska banker som också är verksamma.
Strukturerade produkter kritiseras ofta som svårbegripliga, även för branschfolket. Otydlighet och brist på transparens nämns ofta i dessa sammanhang.
– När det gäller transparensen tycker jag att det blivit betydligt tydligare under de nio åren jag jobbat med detta på grund av att branschorganisationer själva har drivit detta och på grund av reglering. Avgifter är en sådan sak som ofta nämns när det gäller strukturerade produkter. De måste nu enligt lag, redovisas innan kunden tar ett investeringsbeslut, så att det står svart på vitt vilka avgifter produkten har.
– Om kunder inte vill köpa produkten till dessa avgifter som finns, då hade ingen köpt detta. Det är marknaden som sätter pris på hur mycket en strukturerad produkt kan kosta.
Vidare uppger Andreas Regen på att branschen alltid bör jobba mot att bli tydligare och att det gäller alla typer av finansiella investeringar och att det är detta som branschorganisationerna arbetar mest med.
– Men det man ska komma ihåg är att det inte är produkter som passar precis alla. Det är viktigt att de som väl köper produkterna tycker att dessa är tydliga nog och förstår dem. Men det är inte en produkt som man förstår genom att endast läsa en rubrik. Man måste sätta sig in i dessa och ha en rådgivare som förklarar.
Vad skulle du säga är fördelarna med strukturerade produkter?
– Det är att man kan få en helt annan riskprofil på en typ av exponering som en kund vill ha mot en fond eller aktiemarknad. Man kan ändra riskerna man tar i den exponeringen. Vissa vill ha lägre risk och vissa vill ha mer risk. Man kan få ta del i marknader som man som privatperson inte kan göra på annat sätt. Det ger ett ökat utbud.
Vilka är riskerna med strukturerade produkter?
– Dels är det en emittentrisk. Man tar en kreditrisk på emittenten av produkten. Det ska man komma i håg. det är inte riskfritt, det har hänt att banker har gått under och då förlorar man pengarna. Riskerna skiljer sig även åt vilken typ av produkt du väljer och det redogörs för i marknadsföringsmaterial som i alla typer av investeringsprodukter.
Investec Bank som har huvudkontoret i London har garderat sig om det, eller när det, blir brexit.
– Vi har en europeisk enhet som är baserad i Dublin på Irland som kommer vara den enheten som sköter den europeiska verksamheten. Vi har satt upp lösningar om eller när vi väl kommer dit. Men fram till vi vet hur det ser ut så kommer vi inte göra så stora förändringar.
Vilka andra utmaningar har ni framför er?
– I Sverige blir det mer skräddarsydda produkter. Det finns fler typer av kunder som vill ha något väldigt specifikt som passar den risken som de själva vill ta och som passar deras portföljer. Det kräver mer från oss dels i termer av att fixa skräddarsydda lösningar som ser olika ut och sedan för att kunna göra detta på ett snabbt och effektivt sätt. Om en kund vill ha något kopplat till att något har hänt i en viss marknad så vill man göra en ändring då och inte om två veckor. Det är en utmaning att kunna vara relevanta och ta fram lösningar som fyller en funktion.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.