Det svenska flygbolaget BRA ansöker om företagsrekonstruktion för sju av koncernens tretton bolag. Kunderna ska inte påverkas av processen, alla flygningar kommer att genomföras och verksamheten fortsätter som vanligt.
BRA ansöker om företags-rekonstruktion
Mest läst i kategorin
Målet med den legala processen är att, vid sidan av ett antal förbättringsåtgärder, sanera skulder och omförhandla avtal för att säkerställa jobb, bevara den viktiga flyginfrastrukturen och tillgängligheten i Sverige samt att skapa långsiktigt hållbara förutsättningar för BRA, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag med en lång historia som sträcker sig tillbaka till 1946. Årligen reser drygt en miljon resenärer med BRA, som i dag är Sveriges största inrikesflygbolag sett till antal flyglinjer. Bolaget har omkring 500 anställda. Under det senaste året har BRA startat ett nytt affärsområde, charterflygningar åt researrangörer, som på kort tid dubblerat verksamheten.
Pandemin innebar stora prövningar för flygbranschen och under rådande lågkonjunktur har återhämtningen efter pandemin bromsat in för inrikesresandet, samtidigt som kostnaderna har ökat, allt från flygplatsavgifter till bränslepriser och räntor. Företaget skriver att man påverkas kraftigt negativt av valutaeffekter på grund av den svaga svenska kronan.
Under sommaren har bolaget även drabbats av förseningar av flygplansleveranser på grund av global kapacitetsbrist på flygplan och reservdelar, vilket har resulterat i stora engångskostnader.
Att fatta det beslut vi nu har tagit är nödvändigt för att ta ansvar för jobben, flyginfrastrukturen i Sverige och verksamheten långsiktigt. Vi kommer att fortsätta vår högt uppsatt ambition om att ställa om flygbranchen till fossilfritt så snabbt det är möjligt, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare av BRA i en skriftlig kommentar.
Bolaget genomgick en företagsrekonstruktion även under pandemin då resandet tvärstannade i Sverige. Då frös bolaget sin verksamhet och parkerade alla flygplan i tretton månader, tills att resandet startade igen.
Ägarna säger sig vara villiga att tillföra nytt kapital i samband med en rekonstruktionsprocess och överväger att bredda ägandet.