Klädjätten Zalando lämnar en vinstvarning för det andra kvartalet och sänker prognoser för helåret 2022. Bakgrunden är försämrade makroekonomiska förhållanden under kvartalet och ytterligare försämrat konsumentförtroende i juni.
Zalando vinstvarnar för andra kvartalet och kapar årsprognoser
Mest läst i kategorin
Bolaget spår nu att tillväxten för Gross Merchandise Value (GMV), försäljning och justerat rörelseresultat kommer att hamna betydligt under analytikernas förväntningar. Per 31 maj låg medianförväntningarna på 5,0 procent tillväxt för GMV, 1,5 procent tillväxt i försäljningen och justerat rörelseresultat på 104 miljoner euro. Zalando uppger att andra kvartalet visar vinst men är svagare än väntat.
Zalando reviderar också ned årsprognoser då man inte längre ser förbättring i konsumentförtroendet på kort sikt. Nu spås en tillväxt för GMV på 3-7 procent till 14,8-15,3 miljarder euro, tillväxt i försäljningen med 0-3 procent till 10,4-10,7 miljarder euro och ett justerat rörelseresultat på 180-260 miljoner euro.
Tidigare årsprognoser, från den 5 maj, var en GMV-tillväxt i nedre delen av intervallet 16-23 procent, tillväxt i försäljningen i nedre delen av intervallet 12-19 procent samt justerad rörelsevinst i nedre delen av intervallet 430-510 miljoner euro.
Vidare justeras årsprognosen för capex till 350-400 miljoner euro, från 400-500 miljoner euro.