Nu kommer ytterligare ett konkurshot riktat mot Trig Social Media som är skyldig staten drygt en miljon kronor.
Ytterligare konkurshot hänger över Trig Social Media
Mest läst i kategorin
Så sent som i går, måndag, rapporterade Realtid.se om att Trig Social Media hotas av konkurs. Konkurshotet kom då från ett it-säkerhetsbolag som kräver återbetalning av en skuld på 190.000 kronor. Det hotet ligger i ett mål i Stockholms tingsrätt. Men även i Nacka tingsrätt har det inkommit en ansökan om konkurs.
Där skriver Skatteverket att Trig Social Media i dag har kända skulder till staten om sammanlagt 1.020.432 kronor. Skatteverket har gjort en utredning om bolaget har möjlighet att betala skulden, vilken avslutades 6 oktober. Utredningen visade att bolaget saknade tillgångar och därmed möjlighet att betala fordringen.
Hos Kronofogden har Trig Social Media en skuld på 3.434.164 kronor. Detta rör bland annat skatteskulden, skulden till it-företaget, förseningsavgift enligt årsredovisningslagen samt en fordran från bolagets revisor Per-Åke Bergstrand.
Realtid.se har under tisdagen sökt Trig Social Medias grundare och vd Anthony Norman. Under måndagen kommenterade han det förstnämnda konkurshotet och uppgav att det ska hanteras samt att fordran inte är helt korrekt.
– Men vi upplever att vi har goda möjligheter att få bort den här ansökan för vi har dels externa finansiärer och dels är fordran inte helt riktig. Vi är inte jättebekymrade över detta, men det är klart att det är ett problem att det är kort tidsfrist på sånt här, sade Anthony Norman.
Han förklarade att mycket av arbetet nu går åt till att städa upp problem som funnits i bolaget och att han håller på att komma tillrätta genom, bland annat, två nya förvärv.
Realtid.se har tidigare i en rad artiklar granskat Trig Social Media. Bolaget är ett svenskt aktiebolag som noterades på Frankfurtbörsen hösten 2014 till en värdering på över 10 miljarder kronor trots att verksamheten i princip saknade omsättning. Utvecklingen i bolaget har därefter gått spikrakt nedåt. I skrivande stund handlas aktien på 0,01 euro, vilket motsvarar ett bolagsvärde om cirka 3,6 miljoner euro.
Bland ägarna till Trig Social Media finns två huvudägare; Angel business club och Trig Media Group, som tillsammans kontrollerar ungefär 72 procent av rösterna. Trig Media Group ägs i sin tur av Autoexpo i Stockholm som till stor del kontrolleras av Anthony Norman. Detta enligt årsredovisningen för 2015.