Realtid

Yngre målgrupper och You Tube får Caybon att spränga miljardvallen 

"Det här är en oerhört viktig strategisk affär för oss," säger Caybons grundare och vd Richard Båge.
Realtid.se
Uppdaterad: 07 apr. 2021Publicerad: 07 apr. 2021

Att Caybon förvärvar You Tube-nätverket Splay One innebär att Caybon spränger miljardvallen i omsättning. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Caybons affärsidé är att producera och distribuera digitala marknadsföringskampanjer.  Med 500 anställda fördelade över 14 kontor i Nordamerika och Europa har koncernen blivit en av de ledande aktörerna i branschen. 

–Det här är en oerhört viktig strategisk affär för oss. Kunderna efterfrågar idag, i  allt större utsträckning, rörlig bild och metoder för att nå yngre målgrupper, säger Caybons grundare Richard Båge i en skriftlig kommentar.

– Genom förvärvet kan vi svara upp mot de önskemålen. Som grädde på moset får vi dessutom tillgång till Splay Ones kundlista som innehåller många stora och  viktiga konsumentvarumärken – ett kundsegment som vi historiskt varit svaga på.

Splay One har ett hundratal medarbetare och kontor i fyra nordiska länder.

Caybon producerar och distribuerar digitala kampanjer för de största medieplattformarna med över 25  miljoner följare på Facebook och 4,2 miljarder videovisningar om året. Verksamheten har 500 anställda på 14 kontor i Europa och Nordamerika. Huvudkontoret finns i Stockholm. Koncernen består av Mediaplanet, N365, Splay One, Newsner och Appelberg. Det är ett  privatägt företag med Priveq och grundare tillika vd Richard Båge som majoritetsägare. 

Även om planerna för övertagandet ännu inte är helt satta avser Caybon att låta Splay One förbli ett eget bolag med en separat vd och ledningsgrupp.  

– Med förvärvet når vi en storlek där vi på allvar kan börja arbeta med internrekrytering och karriärplanering, säger Richard Båge.

Transaktionens finansiella detaljer är konfidentiella. 

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS