Gymbolaget World Class Seagulls omsättning minskar, men bolaget vände sin förlust till vinst för första kvartalet 2010. Nu gäller det att kränga medlemskort, skriver företaget. Realtid.se testar säljet.
World Class visar musklerna
Mest läst i kategorin
Omsättningen under första kvartalet minskade med sju procent till knappt 50 miljoner, men resultatet före skatt gick upp från noll till tre miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) blev 4,3 miljoner (Q1 2009: 1,4 Mkr).
Det First North-listade bolaget anger ”betydande kostnadseffektiviseringar samt stark resultatförbättring i Rumänien och Ungern” som förklaring till det förbättrade resultatet. Dessutom kostade nedläggning av olönsamma enheter under första kvartalet 2009 mycket pengar.
Under de två senaste kvartalen har två nystartade anläggningar på Nybrogatan och i Vasastan i Stockholm därtill varit ”mycket likviditetskrävande”, skriver World Class Seagulls vd Ulf Bengtsson i sin kommentar.
Och:
”För den svenska verksamheten handlar det nu, efter alla åtgärder, om att sälja fler medlemskap i snabbare takt. Samma budskap gäller för övrigt i hela koncernen!”
Realtid.se ringer det nummer som i kvartalsrapporten står intill vd Ulf Bengtssons namn för att fråga hur detta ska gå till.
I stället för Ulf Bengtsson svarar en automatisk telefonsvarare, som meddelar att man kan trycka tre för att fråga om medlemskap. Realtid.se byter fokus – från frågor till ledningen om försäljningsmetoder till test av säljstyrkan – och trycker in trean, varpå en vänlig kvinna svarar.
Hej, vad kostar ett medlemskap på Nybrogatan-gymmet?
– Ingen aning! Det får du får ringa dit och fråga om. Nu har du kommit till Kista, säger kvinnan och uppger ett telefonnummer.
Det blir napp: en man upplyser snabbt (och utan de krusiduller andra kedjor ibland tillämpar) om priset för ett årskort.
World Class ser i skrivande stund ut att bli dagens vinnare på First North-listan, även om omsättningen är blygsam: strax före fyra på eftermiddagen har drygt 50.000 aktier omsatts, och senaste betalkursen är 1,50 kronor per aktie – 25 procent bättre än öppningskursen.






