Jackie Kothbauer om hur man kommer igen efter att fått sparken.
"Wolf - det kommer att ordna sig"
När jag skriver dessa rader har jag nyss ätit lunch. Vid ett obevakat ögonblick vände jag mig om och upptäckte förvånat Michael Wolf med sällskap vid bordet bredvid. Diskret val av mötesplats. Fritidsklädd. Strykslagen blick. Urlakad. Jag hade nästan lust att sträcka ut armen och tröstande säga; det kommer att ordna sig. För honom och alla som någon gång har fått sluta oavsiktligt tänkte jag skriva några rader om hur ’det ordnar sig’.
Ta kontroll över ditt profesionella rykte
Du är den enda som vet allt som har hänt i din karriär. Utnyttja det och skapa storyn om dig. Den använder du som svar varenda gång du träffar en ny människa och får frågan; vad gör du om dagarna? Alla företag med en professionell kommunikationsavdelning arbetar med att definiera varumärket genom att skapa en berättelse kring det. Den kablas ut så att kunder och anställda berättar samma story. Gör likadant. Ta kontroll över ditt professionella rykte genom att ge människor ett bra svar på frågan; vad gör du om dagarna?
Skaffa dig rätt inställning till motgångar
En gång i tiden var jag nybörjare inom riskkapitalbranschen. Gneträven Bengt Stillström på Traction, genialisk på sitt sätt, hade lärt upp mig. Därefter följde ett frilansuppdrag för Sjätte AP-fonden som tillsammans med Novax och investerat i ett detaljhandelskoncept. Jag trodde att människor var ärliga. Det var mitt misstag. Så när styrelseordföranden i portföljbolaget förde mig bakom ljuset blev notan för mina uppdragsgivare rätt saftig. Känslan av skam över att ha blivit lurad och ångest för att notan blev så hög fick mig att deppa ihop. Då sa min uppdragsgivare på Sjätte AP-fonden något jag aldrig glömmer; It’s strictly business. Never take it personal.
Det är den svåraste tumregeln för alla som gör karriär; att hitta rätt nivå på sitt engagemang. Vi uppmuntras i ungdomen att hitta en yrkesroll, som matchar våra intressen. Steve Jobs går så långt som att peka ut passion som ett krav för att prestera på topp. Däremot finns det ingen som förklarar hur motgångar skall hanteras. Förr eller senare behöver du gå vidare och berätta för nästa arbetsgivare vad som hänt. Då är det viktigt att så professionellt som möjligt formulera en berättelse, som normaliserar det som hände. Vilka positiva effekter fick upplevelsen för dig som människa och som professionell yrkesutövare? Sätt dig ner och hitta ord för det. Var noggrann med att alltid förmedla den när du berättar om din karriär. Världen är liten och snacket går på byn. Se till att du har lagt orden i människors mun.
Att verka är att synas
År 1931 valdes Marcus Wallenberg den äldre in som riddare av Serafimerordern. Då valde han som valspråk ’Esse no videri’ det vill säga ’Verka, inte synas’. Det var länge idealet inom både finans och juridik. Advokatsamfundet tillsatte flera reklamutredningar under framför allt 70-talet som i mitten på 80-talet öppnade upp för en mer liberal hållning inom kåren. En av de första revolutionärerna gentemot rådande ordning var inte oväntat en amerikan. Kapitalförvaltaren David Marcus vid Franklin Mutual hade runt millenieskiftet satsat hårt på potentialen i Investors innehav. Problemet var att kursutvecklingen inte gick tillräckligt fort vilket Marcus uppfattade som ett kommunikationsproblem.
Han blev den förste som ifrågasatte familjens restriktiva hållning gentemot media och drog sig inte för att göra utspel med avsikt att få reaktion offentligt. Wallenbergfamiljen var oförberedd, men tvingades sakta men säkert att ändra inriktning. Christer Gardell var nästa enfant terrible som utan respekt kom att förändra rådande ordning. Han utvecklade för sitt bolag Cevians räkning en mediebaserad hedgestrategi. Den gick ut på att efter förvärv och före sorti prata aktien i rätt riktning. Rubrikerna blev stora och affärerna likaså tills en dag när Gardell upptäckte den Judas han närt vid sin barm, en av Cevians anställda, blev misstänkt för insiderbrott och fondens rykte fick stryk. Därefter har Gardell fört en mer lågmäld tillvaro i media. Istället är det verksamhetschefer som tills nyligen avgångne Michael Wolf, som fått ta större utrymme i det offentligt. Det beror att det ideologiska klimatet i samhället har förändrats. Idag förväntas företag vara samhällsbärande och ledare kunna delta i debatten om arbetsmarknad, migration, jämlikhet, hållbarhet, digitalisering med flera. Kan du det?
Att behärska masskommunikation – hygien för att nå toppen
En ledare som saknar kommunikativ förmåga får ingen pallplats. En specialist som vill maximera sitt marknadsvärde behöver lägga ’språkrör’ och ’idésäljare’ till sin arbetsbeskrivning. En fördel med att synas och höras utåt är att din arbetsprestation upplevs och kan värderas av många fler än bara din chef och nuvarande arbetsgivare. Michael Wolfs insatser för att bygga Swedbanks anseende och share of voice är enkla att identifiera och kvantifiera. Vi lever i ett digitalt samhälle med evigt minne och där allt går att mäta. Därför är det ett smart sätt att hedga sin risk med att vara anställd hos en arbetsgivare att även synas utåt mot branschen.
Dagens medarbetare är en mediekanal. Vad sänder du?
De företag och institutioner som vill nå kunder, medarbetare och allmänheten behöver engagera. Därför behövs ledare som kan prata om sig själva som människor. Som på ett trovärdigt sätt kan förklara varför bolaget vidtar åtgärder, som de som individer ställer sig bakom. Människan bakom besluten har aldrig varit viktigare. Det vet Anders Sundtröm numera. En profilintervju i affärspress innehåller obligatoriska frågor om fritid och personliga intressen. För att förtroende byggs när en människa blottar sina värderingar och vägval i livet. Professionellt och personligt. Vad svarar du?
Goda företag behöver goda ledare
PM Nilsson på Dagens Industri har rätt när han poängterar värdet för Sverige att ha bankdirektörer som väcker människors förtroende och engagemang genom att diskutera samhällsfrågor. Det finns dock en aspekt till som är viktig – människan bakom titeln. Sociala mediers fortsatta framgång har ökat fokus på individen på bekostnad av institutionen. Människor litar på människor. Inte varumärken och anonyma företag. Den som vill bygga ett personligt varumärke kan både höja sitt marknadsvärde och förlänga livslängden på sin karriär. Så vad krävs för att lyckas med det?
- Identifiera din kärnkompetens och bygg på den. Tre nyckelord skall tydligt förklara vem du är och vad du kan bidra med.
- Ta rygg på din arbetsgivare, branschexperter, affärsmedia och professionella nätverk. De sprider innehåll som du kan utvärdera. Gör ett personligt urval och sprid det till ditt professionella nätverk via till exempel Linkedin. Den som besöker din profil upptäcker direkt vad du har delat.
- Vad hittar den som googlar dig? Social media är bland det mest effektiva för att hamna högt bland sökresultaten. Att lägga sin cv på Google Plus genom att kopiera sin Linkedinprofil är ett av de snabbaste sätten. Att gå in på Branded.me och skapa en personlig hemsida, som automatiskt hämtar informationen från din Linkedinprofil är en annan enkel lösning.
- Co-branda dig med din arbetsgivares varumärke. Det är nästan alltid större och mer betydelsefullt än ditt personliga varumärke. Har du en profil på olika kanaler i sociala medier kan du välja att skriva in var du arbetar och vilken tjänstetitel du har där det känns relevant. Länka till din arbetsgivares sidor om de är bra. Det förstärker din professionella identitet och gör dig till en potentiell varumärkesambassadör för din arbetsgivare.
Kära Michael,
Swedbankaffären framstår främst som en personlig tragedi för dig. Din krishanteringsförmåga är dock lika pålitlig som leveransen till aktieägarna. Felfri. Det återstår att se om du kan avsluta med flaggan i topp, men stödet du har fått offentligt från flera tunga bedömare gör att jag litar på min initiala analys; du kommer att landa på fötter och ta sats mot nästa topp. Lycka till!
Jackie Kothbauer är personlig varumärkesexpert. Hon hjälper företag att förvandla medarbetare och kunder till framgångsrika varumärkesambassadörer genom att bygga deras personliga varumärken.