Pr-byrån Westander har rekryterat Johan Lindahl, journalist och kommunikatör. "Frågan om hur vi berättar på ett sätt som engagerar och berör människor är lika viktig inom kommunikation som inom journalistiken. Där tror jag att kommunikationsvärlden har mycket att lära sig från journalistiken" säger han till Realtid.
Westander stärker hållbarhetsteamet
Mest läst i kategorin
Johan Lindahl har arbetat länge som journalist, bland annat som producent på Sveriges Radios Ekoredaktion och som ledarskribent på Aftonbladet. Han har också varit projektledare på Barnombudsmannen och ansvarat för Naturskyddsföreningens digitala kommunikation kring globala miljöfrågor.
Johan Lindahl kommenterar:
Hur kommer det sig att du väljer att börja på Westander?
– Westander har ett stort samhällsengagemang och många intressanta uppdragsgivare. Byrån står för många av mina egna värderingar såsom transparens och öppenhet. Jag har länge velat jobba på Westander.
Hur skulle du beskriva Westanders företagskultur?
– Företagskulturen präglas av att det är väldigt vänligt, uppmuntrande och proffsigt. Snällhetskulturen är tydlig, men kraven är höga.
Vilket har varit ditt första intryck?
–Det har varit fullt upp från första dagen. Det är många härliga kollegor och flera spännande uppdrag.
Vad tar du med dig från journalistiken?
– Förmågan att berätta. I den tid av digitalisering som vi lever i är det kanske viktigare än någonsin med en riktigt bra story. Frågan om hur vi berättar på ett sätt som engagerar och berör människor är lika viktig inom kommunikation som inom journalistiken. Där tror jag att kommunikationsvärlden har mycket att lära sig från journalistiken.
Vad kommer du att bidra med på Westander?
– Gedigen kunskap om hållbarhetsfrågor, opinionsbildning och digital kommunikation. Jag hoppas kunna dra full nytta av min erfarenhet från både media och kommunikationsvärlden för att hjälpa våra uppdragsgivare.
Vilken blir din roll på Westander?
– Jag kommer ingå i hållbarhetsenheten och ägna mig åt opinionsbildning, medierelationer och digital kommunikation.