Dotterbolaget VCG IM startar en hedgefond-i-fond med syftet att ge en likvärdig portfölj till Volvo Car Corporations utländska pensionsstiftelser. Strukturen ska även vara öppen för pengar från andra pensionsstiftelser.
Volvo Car startar hedgefond
Mest läst i kategorin
Volvo Car Corporations dotterbolag VCG Investment Management ska starta en hedgefond-i-fond i oktober för biltillverkarens stiftelser, men som även öppnas för pensionskapital från andra industristiftelser på sikt.
Bolaget har ansökt om tillstånd att bedriva fondverksamhet som ett komplement till det redan existerande tillståndet för diskretionär portföljförvaltning och rådgivning. Nyhetsbrevet Fond & Bank rapporterade nyheten igår.
Den primära målgruppen för nya fonden är Volvo Cars stiftelser i andra länder, säger VCG IM:s vd Stefan Axelsson till Realtid.se.
– Anledningen är för att vi vill att alla våra stiftelser ska ha en likvärdig allokering och det kan vi egentligen bara uppnå genom att ha en fondstruktur. Det är egentligen inget mer långtgående eller avancerat än så. Det är den optimala strukturen för att Volvos stiftelser i andra länder ska ha exakt samma hedgefondportfölj, säger Axelsson.
Hedgefondportföljen i den svenska stiftelsen utgör basen till den nya fond-i-fonden, där de nuvarande underliggande fonderna ska flyttas in i det nya formatet. Axelsson beskriver portföljen som väldigt väldiversifierad över alla typer av strategier men han uppger även att VCG IM undviker equity long/short som placering på grund av riskminimeringsskäl.
– Där vi skiljer oss lite grann är att vi inte kör equity long/short. Det är ingen känga till dem strategierna men vi vill helt enkelt kontrollera volatiliteten i portföljen och vi tycker att vi har ganska avancerade sätt att titta på det här och har kommit fram till att equity long/short inte passar oss och det syfte vi har med portföljen. Vårt avkastningsmål är på fem till sju procent och för att nå det måste vi ha en riskprofil som motsvarar det. Vi vill inte ta för mycket risk. Vi ska inte investera i fonder som går upp 17 procent ett år och ner nio nästa år, säger han.
VCG IM:s nya hedgefond-i-fond startas med 5,5 miljarder kronor i kapital. Mandatet att erbjuda förvaltningen till andra industristiftelser finns men att ta in externt kapital är inte det huvudsakliga ändamålet och investmentbolaget planerar inte att i dagsläget aktivt jaga nya investerare.
– Vi har också en ganska kraftfull kapacitetsbegränsning i de underliggande fonderna så det blir aldrig en struktur på 30 miljarder. Vi har möjlighet att dubbla det vi startar med ungefär och sedan är det så att Volvos stiftelser ska ta 70 procent av all kapacitet där, minst, säger Axelsson.
Samtidigt så finns det ett intresse från liknande aktörer att allokera mer till hedgefonder men Axelsson tror att många avstår eftersom det är en svår tillgångsklass att förvalta. Därför tror han även att ett intresse för VCG IM:s fond också kan finnas.
– Vi använder inte konsulter utan gör allt arbete själva så det blir en hård due dilligence-process och en stor portion sunt förnuft. Folk vill ha hedgefonder men de tycker det är svårt att hitta rätt och svårt att följa upp det. Då kan jag tänka mig att det finns ett intresse om det kommer en industrijämlik. Det är en annan sak än om man bara säljer en produkt. Vi har ett helt annat intresse i investeringsprodukten eftersom vi har mycket av våra egna pengar där. Det hade jag uppskattat om jag var en annan stiftelse. De vill förlora pengar lika lite som jag, säger Axelsson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.