Fintech-bolaget Lysa – som erbjuder robotförvaltning i fonder – släpper en företagslösning och möjliggör Swish-insättningar för privatpersoner. Startupen har nu 1.500 kunder och förvaltar 150 miljoner kronor, en ökning med 50 procent sedan i maj. "Allt fler hittar till vår tjänst utan marknadsföring. Kunder berättar för vänner och familj om oss", säger bolagets COO Emilie Andersson till Realtid.se
"Vi vill växa på alla fronter"
Mest läst i kategorin
Lysa lanserade sin plattform i våras och erbjuder AI-genererat portföljdsparande i både svenska och utländska fonder och ETF.er. Nu har startupen även skapat en separat företagstjänst.
– Efterfrågan från kunder som ville ha kapitalförvaltning för sina företag blev stor. En större andel av insättningarna kom redan från början från kapitalstarka företag. Så det var en given produkt för oss att ta fram. Många hörde av sig till oss ville ha samma tjänst till sitt företag, så vi fick snabbt bygga ihop en digital ”onboarding”-funktion för att kunna ta emot företagskunder också, säger Emilie Andersson, COO på Lysa.
Det är främst mindre aktiebolag med en ägare som använder tjänsten, men även ett par stiftelser och några större bolag. Många delägare på advokatbyråer har lockats till lösningen.
– De har en ganska hög kunskapsnivå och förstår skillnaden i avkastning om man får ett bättre pris på sin kapitalförvaltning. De har typiskt sett tidigare haft kapitalförvaltning på sin bank där de totalt betalat flera procent, säger Emilie Andersson och fortätter:
– Hos oss betalar man max 0,24 procent i förvaltningsavgift och till det tillkommer endast en låg kostnad om 0,15 procent för underliggande produkter. Vi handlar dessutom dessa produkter som institutionell part och återlägger alla rabatter till våra kunder.
Hur har intresset sett ut?
– Väldigt bra. Vi har precis släppt den digitala tjänsten och fått en del samtal under helgen från kunder som är intresserade. Så det har gått över förväntan. Allt fler hittar till våra nya tjänst utan att vi marknadsfört den.
Men hon betonar att bolaget fortfarande även vänder sig till privatpersoner.
– Vi vill växa på alla fronter. Man kan sätta in från 1.000 kronor, så vi tycker att Lysa passar alla typer av sparare.
För att locka fler privatsparare har startupen bland annat samarbetat med ”influencern” Lars Wilderäng som Emilie Andersson beskriver som en av Sveriges största ekonomi- och politikbloggare. Samarbetet har lett till nya kunder och ökad varumärkeskännedom, enligt henne.
Därutöver så försöker Lysa medverka och synas på olika evenemang samt prata mycket med sina befintliga kunder.
– Vi vill gärna växa organiskt. Vi har lövtunna marginaler och växer primärt genom att kunder berättar för sina vänner och sina familjer om oss. Våra kunder är väldigt nöjda kunder och lojala.
Vad är fördelen med det marknadsföringssättet?
– Att vi inte bränner pengar på marknadsföring. Det har fungerat jättebra. Vi passerade i september 1.500 kunder och 150 miljoner i förvaltat kapital, jämfört med 100 miljoner i maj. Vi vill se den tillväxttakten öka något snabbare. Men det tickar redan på bra.
Bolaget lanserade i fredags även Swish-funktion för privatpersoner så att de kan göra direktinsättningar i sin Lysa-portfölj.
– Vi vill underlätta allt som har med kundernas sparande att göra och ge dem bra insättningsalternativ. Nackdelen med Swish är att de flesta har (överförings)begränsning på 5.000 (kronor). Så vi har ännu inte sett några hejdundrande insättningar via Swish men det är bra att kunna erbjuda det alternativet.
Under hösten har konkurrensen på robotförvaltnings-marknaden hårdnat. Nordnet, Avanza och Nordea har exempelvis lanserat varsin robottjänst. Samtidigt kritiseras ofta lösningar av den typen för att vara för dyra. Enligt Sparprofilen Claes Hemberg på Avanza har Lysa dock lägst förvaltningsavgift av de svenska robotförvaltarna. Han gav bolaget 4 av 5 i betyg.
– Vi är jätteglada för det omdömet. Många tjänster säger sig ha låga månadsavgifter, men räknar man samman alla avgifter så blir de i slutändan ganska höga procentuellt.
Däremot kritiserar han bolaget för att inte vara tillräckligt folklig och för att främst rikta sig till passiva sparproffs.
– Vi kan bli bättre på att förklara varför man ska ha våran tjänst och förbättra pedagogiken på hemsidan, medger Emilie Andersson.
Vad blir nästa steg på Lysas resa?
– Vi ska fortsätta individanpassa kundens sparande med ännu bättre AI. Vi har i dag sex seniora utvecklare, varav tre sitter i Karlskrona som har en bra teknisk högskola.
Öppnar EU:s nya betaltjänstdirektiv PSD2 upp nya möjligheter för er?
– Det öppnar absolut upp möjligheter för oss. Om kunderna vill ge information om sin övriga ekonomi kan vi ge ännu mer individanpassade portföljer.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.