Den andra intervjun i Realtids artikelserie om hur revisons- och advokatbyråer rekryterar är med BDO. Byrån har stora tillväxtplaner. "Vi har ett offensivt mål för vår personaltillväxt" säger BDO:s hr-chef Camilla Samuelson till Realtid.
"Vi vill växa med våra affärer"
Mest läst i kategorin
Realtid inledde i våras en artikelserie om revisionsbyråernas syn på rekrytering och hur de går till väga för att rekrytera talangerna – och få dem att stanna.
– Just nu är talangkriget i full gång och det råder tillväxt i Sverige, vilket gör att det är arbetstagarens marknad, sa BDO:s hr-chef Camilla Samuelson då till Realtid.se.
BDO är världens femte största nätverk av revisionsbyråer och rådgivare och globalt det största nätverket fokuserat på mindre och medelstora företag. Nätverket har över 67.000 anställda i cirka 160 länder. BDO globalt har uppvisat god tillväxt under senaste året framför allt i Nordamerika och Asien. Koncernens omsättningsökning uppgick förra året till 8 procent (7 procent) och hade ett rörelseresultat på 74.263 miljoner kronor, vilket är en ökning med 19 procent jämfört med föregående år.
I Sverige finns BDO på ett 20-tal orter i Sverige och har drygt 600 anställda. Nu vill byrån bli ännu större.
– Vi har ett offensivt mål för vår personaltillväxt. I september räknar vi med att vara 640 medarbetare och då har vi vuxit med en nettoökning om cirka 50 konsulter det här räkenskapsåret. Dessutom ska vi öka omsättningen med minst 10 procent.
För att nå sina mål har man byggt en gemensam vision med ett antal strategiska satsningar – Vision 2020. Den genomsyrar hela verksamheten och gör det tydligt för medarbetarna vart man är på väg och vad som krävs för att nå dit.
– Vi vill växa med våra affärer och jobba tillsammans med lite större kunder. Vår målsättning är att omsätta 800 miljoner kronor till år 2020 och bli många fler. För att uppnå det målet behöver vi ha en nettotillväxt på cirka 50 konsulter per räkenskapsår vilket vi också har i år.
Hur många rekryterar ni nu i höst?
– Planen är att rekrytera cirka 150 medarbetare under kommande räkenskapsår (sista augusti 2017-1 september 2018). Med ett starkare värdeerbjudande till medarbetarna, branschens nöjdaste kunder och en medarbetarundersökning som ligger över snittet i bank- och finansbranschen har vi goda förutsättningar att klara det.
Från och med september i år förstärker BDO föräldraledighetsersättningen, utlyser en nationell rekryteringsbonus för tips som leder till tillsvidareanställning samt implementerar en förmånsportal, på i princip samtliga regioner för att säkerställa ett starkare erbjudande vad gäller friskvård, massage, personalrabatter och mycket annat. Vidare blir det obligatoriskt med regelbundna hälsokontroller, för att fortsätta vara en frisk organisation med låga tal för främst långtidssjukfrånvaro.
Hur många av de nyrekryterade är revisorer?
– Då affärsområdet Revision är cirka 45 procent av verksamheten, behöver vi många! Men exakt hur många är svårt att säga.
Till vilka områden rekryterar ni främst?
– Just nu har vi cirka 25 tjänster utlysta i landet och de är relativt väl fördelade mellan våra fyra affärsområden Rådgivning, Revision, Skatt och Företagsservice.
Vilken är ingångslönen för era juniora konsulter?
– Ingångslönen är marknadsmässig, vilket innebär att de flesta inom revision startar runt 26.000 kronor medan skatt och rådgivning ligger lite högre, men det varierar beroende på var i landet man arbetar. Våra juniora konsulter erbjuds också 25 dagars semester, övertidsersättning och möjlighet till komp med minustid på upp till två veckor.
Hur försöker ni locka till er personal och få dem att stanna?
– Vi deltar på många arbetsmarknadsdagar och har samarbetsavtal med Uppsala och Stockholms universitet samt håller egna event och mingelkvällar. I oktober har vi återigen BDO Talang, där vi bjuder in studenter från alla universitet att besöka oss i Stockholm och Göteborg. Många av våra medarbetare har fått sin anställning där. I höst lanserar vi också ett internship program, för affärsområdet Revision, vilket är ett bra sätt för oss att lära känna varandra. Vi har vässat vårt kursutbud och under hösten åker cirka 130 av våra medarbetare till Rom för lära sig mer om moms, bokslut och skatt.
Vad värdesätter juniora medarbetare idag?
– Jag tror att de vill ha en balans mellan arbete och fritid, ett marknadsmässigt erbjudande och spännande arbetsuppgifter med en engagerad chef. Dessutom tror jag att de värdesätter en platt organisation där de kan få vara med och påverka. Och självklart vill de ha roligt på jobbet vilket vi har på BDO!
Är rekrytering en utmaning?
– Ja, absolut. Ekonomin i Sverige är just nu stark vilket gör att det finns många arbetstillfällen för våra välutbildade ungdomar att välja mellan.
Har konkurrensen ökat?
– Ja, det tycker jag att den har gjort. Våra konkurrenter är främst revisionsbyråerna Grant Thornton och the Big 4 men även mindre byråer kan ibland vara ett alternativ.
Vad har ni som inte större revisionsbyråer kan erbjuda?
– Våra medarbetare får i ett tidigt skede ta eget ansvar och vara med på kundmöten. Vi eftersträvar en balans mellan arbete och fritid men erbjuder ändå tydliga karriärvägar och möjlighet till befordran. Fördelarna med en något mindre organisation är positivt för den som vill jobba med olika uppgifter och bli initierad till flera olika branscher. Vi jobbar med Ennova, Europas största företag vad gäller medarbetarundersökningar, och vi visar högre tal än snittet vad gäller arbetsglädje och lojalitet, i jämförelse med finans- och bankbranschen. Det är ett bevis på att våra medarbetare trivs! Nu bär det snart av på kick off till Barcelona i syfte att ta nästa steg i Vision 2020 – att bli en ännu bättre arbetsgivare med än mer nöjda kunder.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.