Lindorff Sverige byter namn till Lowell i oktober. Verksamheten såldes till brittiska inkassobolaget Lowell – efter fusionen mellan Intrum och Lindorff-koncernen. Nu är målet att bli större än Intrum. "Vi har ökat våra förvärv med 300 procent", säger Lindorffs Sverigechef Erika Rönnquist Hoh.
"Vi vill bli nummer ett på alla områden"
Mest läst i kategorin
I november 2017 köpte det europeiska kredithanterings- och inkassobolaget Lowell, med bas i England, de nordiska kredithanteringsföretagen Lindorff Sverige, Danmark, Estland och Finland.
Lowell förvärvade också Intrum Justitias verksamhet i Norge. Prislappen: 730 miljoner euro, motsvarande cirka 7,6 miljarder kronor. Förvärven gjordes efter att EU-kommissionen villkorat sammanslagningen av Nordens största inkasso- och kredithanteringsbolag Intrum med tvåan Lindorff.
Ett direkt samgående mellan dessa branschjättar stred mot EU:s konkurrenslagstiftning, konstaterade kommissionen. Efter avknoppningarna kunde fusionen dock slutföras i slutet av juni i år.
Näst störst
Lowells köp av de fyra nordeuropeiska Lindorff-verksamheterna, medför att samtliga enheter byter namn till just Lowell, i oktober i år. Tillsammans blir de också Nordens näst största kredithanteringsföretag efter Intrum.
Realtid.se fick en intervju med Lindorff Sveriges vd Erika Rönnquist Hoh. Hon är Sverigeverksamhetens vd sedan fem år tillbaka och kvarstår i rollen även under Lowell-flagg.
Lowell i Norden kommer att ha 850 anställda i främst Sverige och Finland. Kontoren i Stockholm och Göteborg blir kvar med cirka 50 respektive 210 anställda. Lowell ser stor potential i den svenska kreditmarknaden som fortfarande är ”oerhört stark”, enligt Erika Rönnquist Hoh.
– Näthandeln ökar exempelvis kraftigt, och det är i extremt hög utsträckning ett kreditmoment i det. Sedan har det kommit många nya finansregleringar från EU , säger hon och fortsätter:
– Banker måste nu till exempel täcka upp med kapital när de har förfallna lån i sina balansräkningar, och sälja av förfallna fodringar som Lindorff Sverige kan förvärva.
Extra muskler
Det berättar Erika Rönnquist Hoh när Realtid.se träffar henne på Lindorffs ljusa kontor på plan sju i ett kontorskomplex på Kungsgatan 57, med ljuddämpande heltäckningsmattor, stora fönster och utsikt över takåsarna och Hötorgsskraporna i norr.
Genom Lowells ägande får bolaget extra muskler för vidare expansion, konstaterar hon.
– Mitt hjärta klappar för Lindorff Sverige. Det är det jag byggt upp de senaste åren. Men det känns jätteroligt att få vara med på en sådan här resa, att få bli en del av ett europeiskt bolag och ett välrenommerat varumärke. Det tror jag att hela vår personal tycker också. Det är otroligt inspirerande.
Hon räknar med en smidig integration med den brittiska koncernen. Lindorff har alltid haft engelska som koncernspråk, samtidigt som dess värderingar överensstämmer med den nya ägarens, enligt Erika Rönnquist Hoh.
Det kretsar mycket kring att alltid jobba professionellt och ansvarsfullt nära kunden, samt att ha förmågan att identfiera nya affärsmöjligheter, till exempel genom fintech-samarbeten, för att utmana branschen.
Hur informerar ni om namnbytet och övergången till Lowell?
– Vi jobbar supermycket med att förklara detta och har en stor kampanj på gång som vårt marknadsgäng är i färd med att lansera. Vi ska även skicka brev till våra kunder.
Vad har ni mött för reaktioner från kunder hittills kring uppköpet?
– Otroligt positivt. Många är enormt glada över att Intrum och Lindorff inte gick samman; för då hade de förlorat alternativ, även om det också hade kunnat bli bra. Samtidigt får vi en starkare plattform med ett europeiskt bolag i ryggen, och blir näst störst efter Intrum .
Är målet att så småningom bli större än Intrum?
– Absolut. Vi vill bli nummer ett på alla områden och framför allt i Sverige ta en större andel på energiområdet och bland små- och medelstora bolag.
Erika Rönnquist Hoh betonar dock att Lindorff – grundat 1898 av norrmannen Eynar Lindorff – inte gör någon större kursändring, utan ska ska fokusera på finanssegmentet, inklusive fintechsektorn, som tidigare.
– Vi vill fortsatt vara ledande inom bank och finans och ska utveckla den positionen. Det ligger i vårt DNA. Vi ska även fortsätta den kraftiga expansion som vi haft det senaste året. Vi har ökat våra förvärv med 300 procent i Norden.
Energiområdet lockar
Med kompetensöverföring från Lowell hoppas Lindorff också kunna växa andelar inom telekom- och handelsbranschen, där ägaren har en stark position. Även energiområdet lockar.
– Energi är ett viktigt segment på den svenska marknaden där våra konkurrenter befinner sig och nu vill vi ta upp kampen med dem, säger Erika Rönnquist Hoh, som tillägger att flera nya partnersamarbeten redan är på gång, som hon dock ännu inte får avslöja namnet på.
På frågan om det skett några avhopp med anledning av uppköppet svarar hon att så inte varit fallet. Hon medger dock att det rådde viss osäkerhet kring hur det skulle bli, inför sammanslagningen av Lindorff-koncernen och Intrum.
Kommer ni nyanställa framöver?
– Ja, och vi rekryterar hela tiden. Vi har inget behov av att ställa av personal. Som vd med erfarenhet av andra branscher är det en ynnest att få verka i en tillväxtbransch.
Senaste tiden har Lindorff hämtat Anders Rosell från Danske Bank till ny HR-direktör, medan Wendella Regnell hämtats från Telenor för att utveckla och leda en satsning på ledar- och medarbetarutveckling. Bolaget – som i dag är en datadriven verksamhet – letar också efter analytiker, samt rådgivare som sköter direktkontakten med kunder.
Arbetar ni någonting med automatisering?
– Vi har olika automatisering-sprojekt i Norden, kring främst kundinteraktionen. Vi är inte framme vid AI-avatarer som ersätter vanlig kundtjänst, men har bland lanserat en lösning för visuell valbarhet när man ringer kundtjänst. Istället för att lyssna på en röst som säger olika förvalsalternativ, så ser man det på sin mobilskärm istället och göra valet där direkt.
– Det utvecklas nu även en kundtjänst-chat och man kan sedan tidigare följa sitt ärende via en ”mina sidor”-funktion. Målet är hela tiden att samla allt inom ett gränssnitt.
På digitaliseringsområdet vill hon även lyfta fram att Lindorff varit tidigt med att introducera Swish till kunder för kreditavbetalning och bolaget erbjuder postutskick via den digitala brevlådan Kivra.
Tittar ni på blockchain ?
– Blockchain är otroligt intressant, men jag vet inte hur vi kan anpassa det för vår bransch. Men det är intressant vad man kan göra med till exempel smarta kontrakt , inte minst utifrån dagens EU-krav på ökad transparens.