Christian Albinsson drömde om att bli sportjournalist. Men blev entreprenör – efter att ha sett dotcom-profilen Staël von Holstein i en gul Ferrari. I dag är han medgrundare av Oh My som marknadsför startups. Nu startar reklambyrån även en hubb för blockchain-bolag.
"Vi ska starta Nordens första blockchain-hubb"
Mest läst i kategorin
När Christian Albinsson, år 2000, gick ut gymnasiet i Halmstad inspirerades han av dotcom-erans förgrundsgestaler: Staël von Holstein och Jonas Birgersson.
– De basunerade ut att man skulle ha ett jobb som var kul. Och det passade mig som tyckte skolan var svår och jobbig. När von Holstein körde förbi mig i sin gula Ferrari hemma i Halmstad kände jag att jag ville bli entreprenör. Den inställningen han hade smittade av sig på många i min generation; att man kan skapa sin egen tillvaro, säger Christian Albinsson till Realtid.se.
Han berättar stolt att han aldrig har haft en anställning. Men hans föräldrarna var skeptiska. Hans pappa jobbar på kommunförbundet i Halland och mamma är arbetsterapeut.
– De ville att jag skulle ha ett vanligt jobb, säger Christian Albinsson.
Tillsammans med sin kompanjon Niklas Wikström från Piteå är han i dag delägare i totalt ett 15-tal bolag – inom allt från restaurangbranschen till fintech och bemanningsföretag.
2011 startade de även content- och webbbyrån Oh My som hjälper startups med marknadsföring.
– Min dröm var faktiskt att bli sportjournalist. Jag har också alltid velat att jobba med reklam och kommunikation kombinerat med att starta upp olika verksamheter.
De flyttade från Göteborg till Stockholm och ”startade från noll”, anställda kompisar och hjälpte bekanta som precis startat sina första bolag. I dag omsätter Oh My 90 miljoner kronor och har 90 anställda i Sverige och Norge.
– Vi är bra på att få fram startups i Sverige, men också extremt dåliga på att ge unga bolag finansiering. VC-firmor väntar gärna och affärsänglar är sällan tillräckligt operativa, säger Christian Albinsson.
Oh My vill bryta den trenden, hävdar han. Byrån skickar ett team med både konsulter inom kommunikation och programmering, men även fotografer, för att ta ett helthetsgrepp om marknadsföring och design.
Byrån har bland annat hjälpt Swedbank-delägda Mina tjänster, numera Minna Technolgies, och utvecklat bolagets grafiska profil och webbplats. En annan kund är startupen Trijo som efter sommaren lanserar Nordens första kryptovalutabörs. Christian Albinsson hyllar satsningen.
– Kryptovalutor har många belackare. Men sådant har vi sett tidigare kring ny teknik och nya fenomen. På 90-talet ville staten till exempel förbjuda paraboler och ta monopol på telekom. Men många grejer som entreprenörer ändå väljer att satsa på har lyckats. Det är svårt att stoppa en sådana rörelser.
Nu ska Oh My även starta Nordens första startup-hubb för blockchain-bolag. Bakom satsningen står också inkubatorn Sting, blockchain-bolaget Co-foundit och Emabssy house som hyr ut lokaler till hubbar.
– Det är en miljö där man ska samla företag som jobbar med blockchain. Vi vill gärna vara med och hitta spännande bolag att investera i. Men det är inte officiellt var vi ska sitta än.
Hur bra är generellt fintechbolag på marknadsföring?
– Det ser designmässigt och grafiskt ofta likadant ut. Deras webbplatser och loggor är ganska generiska. Vanliga färger är ljusblått och turkost. Och så heter de sådant som inte betyder något särskilt, såsom Klarna, Spotify och Minna.
Förvånansvärt många har också svårt att förklara sina affärsidéer, enligt Christian Albinsson. Han ser likheter med dotcom-bubblan. Återigen är det mer fokus på koncept än intäktsmodeller.
– Och ofta får man en högre värdering på idéstatdiet, som försämras så så fort man går ut på marknaden, säger Christian Albinsson som tror att många av dagens startups går omkull kommande åren.
Ändå är många är ”överdrivet positiva”, säger han, och påstår sig allt för ofta vara ”nya Uber, Spotfiy eller Appstore” för olika saker, vilket är tröttsamt i längden, enligt Christian Albinsson.
Svensk startup-scen är också allt för homogen, menar han. Startup-grundare är oftast män i övre 20-årsåldern med trygga uppväxter i finare områden – och som gått på Handels.
– Branschen speglar samhället i stort väldigt dålig. Man tappar massa potentiellt sett duktiga entreprenörer. Vi är generellt inte så vassa här Sverige på att fånga upp kreativa idéer. Men det är ett måste om vi ska konkurrera med exempelvis Kina och Indien i framtiden.
Hur försöker Oh My bidra till ökad mångfald?
– Vi har till exempel jobbat med Rättviseförmedlingen för att sluta rekrytera kompisar och bekanta. Vi letar hela tiden efter okonventionella rekryteringskanaler.