Realtid

"Vi ser en allt större efterfrågan på våra tjänster"

Daniel Alsén leder Digital McKinsey i norra Europa
Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 30 juni 2017Publicerad: 30 juni 2017

McKinsey & Co har arbetat med teknologi- och it-frågor i många år, men för två år sedan etablerades Digital McKinsey i syfte att hjälpa kunderna i deras digitala transformation. "Vårt mål är att våra klienter ska kunna leda sin digitala utveckling oberoende av oss när vi är klara" säger Daniel Alsén, som leder Digital McKinsey i norra Europa, till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Idag består det globala teamet på Digital McKinsey av flera tusen personer; managementkonsulter, service designers, data scientists och mjukvaruutvecklare för att nämna några exempel.

I teamet i norra Europa ingår drygt hundra personer. Den som leder Digital McKinsey i norra Europa är Daniel Alsén, som också är partner på McKinsey.

– Det som är unikt med vårt koncept är att vi kan kombinera strategisk affärsplanering och modellering med snabb utveckling och användartestning av digitala koncept och lösningar. Det gör att vi kan gå från strategi/koncept till att ha en fungerande tjänst på plats på allt från en dag till ett antal veckor, säger Daniel Alsén till Realtid.se.

Med allt högre grad av automatisering, digitalisering och artificiell intelligens suddas gränserna ut mellan vad som är affärskonceptet och vad som är den teknologiska lösningen bakom och dessa tjänster integreras på ett helt nytt sätt.

– Till exempel är enkelheten i att använda en banks tjänster på nätet idag helt avgörande för kundernas uppfattning om värdet av tjänsten, medan skillnaden i själva produktutbudet blir mindre och mindre. Det som är avgörande för många banker idag är alltså att bygga en ledande kundupplevelse i samtliga kanaler och att samtidigt digitalisera de manuella processerna för att bli mer konkurrenskraftiga, säger Daniel Alsén.

Just banker och försäkringsbolag var tidigt ute när det kom till att bygga en digital kundupplevelse, berättar Daniel Alsén. Inom flera andra branscher ser man nu samma utveckling och behov. Till exempel jobbar Digital McKinsey med flera världsledande telekombolag och industriföretag.

Daniel Alsén kommenterar:

Vilka är de stora utmaningarna som era kunder möter?

ANNONS

– En stor utmaning ligger i att attrahera rätt kompetens, vilket kan vara svårt med tanke att det är brist på till exempel mjukvaruutvecklare och data scientists i många delar av världen. Dessutom möter de stora bolagen allt hårdare konkurrens från startups. Det är inte givet att man vill jobba på ett stort och väletablerat bolag idag. En viktig roll för oss är att bygga upp rätt kompetenser hos våra klienter samtidigt som vi stödjer deras digitala transformation. Vårt mål är att våra klienter ska kunna leda sin digitala utveckling oberoende av oss när vi är klara.

Är det så smart affärsmässigt att ni gör era kunder oberoende av er?

– Att hjälpa våra klienter bygga upp intern kompetens är centralt för oss. Vi är övertygade om att det skapar långsiktigt värde för dem och gör dem mer konkurrenskraftiga.

Är du positiv till den digitala utvecklingen?

– Den digitala utvecklingen skapar många möjligheter. Genom att tillgängligheten av olika tjänster ökar, kundupplevelsen förbättras och konkurrensen växer skapas även ett stort kundvärde. Många oroar sig över hur den här utvecklingen kommer att påverka arbetsmarknaden, men om man tittar på det ur ett nationalekonomiskt perspektiv är vi beroende av digitaliseringen och automatiseringen för att bibehålla den tillväxt och välfärd som vi är vana vid. Befolkningen blir allt äldre och därmed minskar andelen personer i arbete. Alltså måste vi bli mycket mer produktiva då det inte kommer räcka eller vara hälsosamt att enbart jobba fler timmar.

Hur ser du på framtiden?

– Jag är positiv. Sverige är väl rustat för den här utvecklingen och den allt mer digitaliserade världen även om det kommer krävas stora omställningar inom allt från utbildningssystem till infrastruktur och lagstiftning för att lyckas. Vi ser flera lovande digitala ekosystem i Sverige där hälso- och sjukvård, transportsektorn, tillverkningsindustrin, finanssektorn och den offentliga sektorn kommer stå för cirka 60 procent av värdeskapandet från de viktigaste digitala teknologierna. Vår uppskattning är att dessa teknologier totalt kan skapa mer än 850 miljarder i värde för Sverige per år från 2025. Många företag, både i Sverige och utomlands, vill tackla de utmaningar som digitaliseringen innebär och i den resan har vi en viktig roll att spela. På Digital McKinsey ser vi en allt större efterfrågan på våra tjänster.

 

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS