Realtid

“Vi får väldigt effektiva digitala verktyg”

Nu finns två företag i Mannheimer Swartlings startup-inkubator, berättar vd Jan Dernestam.
Nu finns två företag i Mannheimer Swartlings startup-inkubator, berättar vd Jan Dernestam.
Ulrika Fjällborg
Uppdaterad: 01 apr. 2019Publicerad: 01 apr. 2019

Mannheimer Swartlings startup-inkubator börjar ta form. Advokatbyrån investerar i två nystartade företag som är under finansiering och erbjuder dem gratis kontorsplats på byrån.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Vi är inte ute efter ägande, säger Jan Dernestam, vd på Mannheimer Swartling.

I februari lanserade Mannheimer Swartling sitt Innovation Lab som ska innehålla en inkubatorsverksamhet men också utveckla digitala plattformar för både eget arbete och klienter.

“Inom kort” hoppas vd Jan Dernestam kunna presentera de två nystartade företag som är den första investering start up-inkubator gör:

– Vi erbjuder dem att sitta i våra lokaler utan avgift. Villkoret är att någon av dem har erfarenhet av en stor advokatbyrå eller som bolagsjurist.

Dealen är att startup-bolagen får testa sina innovationers användarvänlighet på Mannhemer Swartlings personal och byrån kan beställa utvecklingsprojekt av dem.

– Vi är inte ute efter ägande, utan snarare efter kunskapsöverföring åt båda håll, säger Jan Dernestam.

I framtiden ser han det inte som omöjligt att byrån även köper in sig i inkubatorns startup-investeringar.

Enligt Jan Dernestam har byrån arbetat länge med digital utveckling, men nu formaliserat det i en enhet ledd av byråns kunskapschef Elisabet Dahlman Löfgren.

ANNONS

Ett resultat av digitaliseringen på byrån är en digital plattform kallad Onboarding där de sedan ett halvår jobbar med de ärenden som går att digitalisera.

– Vi kan arbeta inloggat tillsammans med klienter i samma dokument på ett säkert sätt. Det underlättar för oss och klienterna att få effektiv styrning på projekt, säger Jan Dernestam.

Nu jobbar en handfull personer från kunskapsavdelningen på Innovation Lab, dessutom en del biträdande jurister som visat intresse och engagemang. Syftet är att hitta kostnadseffektiva system och processer där sådana är möjliga.

– Men avancerade ärenden som stora transaktioner, svåra skiljeförfaranden och tvister i domstol är fortsatt analoga tjänster. De måste utföras av människor, men med digitaliseringen får vi väldigt effektiva verktyg, säger Jan Dernestam.

Debatten om digitalisering har även satt igång en diskussion om förlegad prissättningsmodell och partnermodellen “up or out”. En rörelse som ingår i det heta begreppet “new law”.

Jan Dernestam ser inga problem med någon av dem.

– Vi tar betalt enligt hur kunden vill att vi tar betalt. Vi är helt flexibla, klienten måste känna sig komfortabel med att de får ett mervärde och en kostnadseffektiv rådgivning, annars går de till  någon annan, säger han.

Partnermodellen ser han som en förutsättning för den digitala omställningen:

ANNONS

– Våra ägare är inte inställda på att ta ut maximal vinst under de närmaste åren. Vi vill utveckla byrån på tio, femton eller tjugo års sikt. Vi hade inte kunnat genomföra det vi gjort utan vår partnermodell.

Att arbetsinsatsen som krävs för ett partnerskap skrämmer bort jurister tror han inte:

– Nej, jag tror snarare att det är attraktivt att vara med och äga sin arbetsplats.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS