Realtid

"Vi behöver en breddad syn på revision"

Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 21 apr. 2017Publicerad: 21 apr. 2017

Under gårdagens seminarium som Revisorsinspektionen anordnade på temat "Den framtida revisionen i Sverige" blev det tydligt att revisionsbranschen står inför flera utmaningar. En fråga som engagerade var hur branschen ska behålla sin attraktivitet. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Revisorsinspektionen (RI) bjöd igår in till ett inledande samtal där branschföreträdare diskuterade och analyserade de utmaningar som revisionen står inför och behovet av åtgärder.

Frågorna som behandlades tog sin utgångspunkt i de förslag och slutsatser som lämnades i RI:s promemoria.

Frågorna var:

  • Vilka är revisionens framtida utmaningar och hur bör dessa hanteras?
  • Hur ska revisionskvalitét, yrkesetik och förtroende för revisorerna stärkas?
  • Vilken roll har revisionen i good governance och hur kan denna preciseras i  samhällsstyrningen?

Frågan om hur man ska behålla attraktiviteten för revisionsyrket engagerade paneldeltagarna.

Peter Öhman, professor vid Mittuniversitetet, inledde med att berätta att han såg en ny tendens hos millennials, det vill säga den yngre generationen.

– Om vi går tillbaks tio till femton år var det väldigt vanligt att utexaminerade började på Skatteverket och sedan gick över till de stora revisionsbyråerna. Idag ser man snarare att många som har jobbat några år på revisionsbyrå går tillbaks till Skatteverket. Det visar att revisionsbyråer har något att jobba med.

Dan Brännström, generalsekreterare, FAR, poängterade vikten av att erbjuda millenials meningsfulla och roligare arbetsuppgifter.

ANNONS

–  Millennials känner ett stort behov av att göra verklig samhällsnytta. För att locka millennials måste branschen därför erbjuda tjänster som upplevs som meningsfulla och profilera sig inom samhällsnyttiga områden. Ett annat sätt att locka millennials till revisionsbyråer är att erbjuda anställda en snabb karriär. Millenials är rätt otåliga, vilket ställer högre krav på ett mer personligt ledarskap. Jag tror också att man måste jobba mer på att arbetet ska kännas roligt. Fler inslag av tänkande processer krävs liksom färre checklistor. Annars blir det svårt att behålla millennials.

Anneli Lagebro, revisionsdirektör i Stockholms läns landsting, instämde:

– Det är viktigt att kommunicera syftet med arbetet. I den kommunala sektorn är det kanske lättare att genom verksamhetsrevisioner väcka intresse för den som inte bara är intresserad av siffror. Vi behöver nog en breddad syn på revision.

En annan fråga som engagerade var innebörden av revisorsrollen då den traditionella revisorsrollen håller på att förändras.

Stefan Lundgren, riksrevisor, Riksrevisionen, påpekade att det gäller att säkerställa rätt förväntningar hos uppdragsgivarna.

– Allmänheten och riksdagsledamöterna förstår inte alltid vad som ligger i själva grunduppdraget för den finansiella revisionen. Det finns alltid en förväntan att revisorn har gjort mycket mer än det som ingår i själva grunduppdraget. Revisorn måste kommunicera och i revisionsberättelsen förmedla  vilken avgränsning som hon/han har gjort. Är det så att uppdragsgivaren inom ramen för den årliga revisionen även vill att vi ska titta på andra saker än det som tillhör vårt grunduppdrag så ska vi naturligtvis vara lyhörda för det.

Cecilia Forss, ordförande i Revisionsdelegationen SKL, höll med:

– Det är viktigt att kommunicera vad revision inte är. Det kanske inte är revisorernas uppdrag att det inte ska förekomma korruption utan det är snarare styrelsens ansvar. Det är viktigt att man påminner om det.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS