Den spanska bankjätten Santander är en av världens största finanskoncerner. På den svenska marknaden definierar man sig dock som en nischbank – men vill ändå ta marknadsandelar av de stora svenska aktörerna.
”Vi är en utmanare till de traditionella bankerna”
Mest läst i kategorin
När den spanska storbanken Santander i november 2014 köpte upp GE Money Banks verksamhet i Norden fick den svenska banksektorn en ny aktör att räkna med.
Affären, vars köpeskilling uppgick till 700 miljoner euro, innebar att verksamheterna i Sverige och Danmark i juli 2015 fusionerades in i Santander Consumer Bank AS Norge, samtidigt som Santander tog över GE Money Banks befintliga kunder i regionen.
För Santanders svenska verksamhet, som visserligen hade funnits på marknaden ända sedan 2004 – dock nästan uteslutande med ett fokus på bil- och fordonsfinansiering – innebar affären en stor förändring. Helt plötsligt fick man en stor grupp nya kunder som förväntade sig en produktportfölj som inte enbart var relevant vid köp av en bil eller motorcykel.
I och med bankens förändrade profil blev det första uppdraget att öka svenskarnas kännedom för bankens varumärke, något som Santanders vd i Sverige, Carolina Brandtman, anser att man har lyckats med.
–Från ett kännedomsperspektiv tycker jag att vi har lyckats väl. I början av 2014 var det enbart 7 procent som kände till Santanders varumärke och ni är vi uppe i runt 55 procent, säger hon.
Även ur ett finansiellt perspektiv har det gått bra sedan den stora förändringen som affären med GE Money Bank innebar.
Innan 2014 uppgick balansomslutningen för Santander i Sverige till cirka 14 miljarder norska kronor. Sedan dess har banken på kort tid vuxit till att nu ha tillgångar som i den senaste kvartalsrapporten uppgick till drygt 32 miljarder norska kronor.
Den snabba ökningen av bankens storlek beror enligt Carolina Brandtman på en kombination av organisk tillväxt och 2014 års förvärv av GE Money Bank.
Den dramatiska tillväxten har dessutom ackompanjerats av genomgående starka resultaträkningar, mycket tack vare Santanders alltjämt starka position inom fordonsfinansiering.
–Bil- och fordonsfinansiering är fortfarande vår absolut starkaste produkt, men vi har också sparkonton, privatlån samt betal- och kreditkort samt en del inom butik- och e-handel, säger Carolina Brandtman.
I takt med att banken växer i Sverige har man också siktet inställt på att ta marknadsandelar av mer etablerade aktörer.
–Vi är en utmanare till de traditionella bankerna, men samtidigt är vi med och förändrar och omdefinierar banklandskapet som det ser ut idag, för vi är ju trots allt en nischbank, säger Carolina Brandtman.
Trots ambitionen att utmana SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea har Santander valt att inte öppna några fysiska kontor i Sverige – och det är inte något man planerar att göra längre fram heller.
–Nej, det har aldrig varit vår strategi. Vi har ingen önskan om att bli en traditionell bank med bankkontor. Det känns som att det är att gå i motsatt riktning mot vad kunder vill, säger Carolina Brandtman.
Trots att man väljer att definiera sig som en nischbank på den svenska marknaden skiljer sig Santander från andra aktörer i segmentet på ett viktigt sätt – ägarstrukturen. Att vara uppbackade av en global aktör av Santanders storlek när man tar sig an de svenska storbankerna är något som Carolina Brandtman hoppas att man kan dra nytta av.
–Det känns tryggt att ha en stor global koncern i ryggen när bank- och finansmarknaden förändras så pass snabbt som den gör idag. Vi är ju relativt små på den svenska och nordiska marknaden, men vi har en hel del muskler i och med ägarstrukturen, säger hon.