Realtid

“Varje individ blir viktig för bolaget”

Jan Fredriksson, CEO på Northern Link
Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 25 jan. 2018Publicerad: 25 jan. 2018

“Vi ser att många bolag vill samordna sina insatser i Norden som region. Vi ser även att företag gärna samordnar fler marknadsföringsrelaterade tjänster på ett mer integrerat sätt än tidigare”. Det säger Northern Links CEO, Jan Fredriksson, till Realtid. Han tror på ett starkt år för byrån men pekar samtidigt på utmaningen att hitta rätt kompetens.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vad har hänt hos er under det gångna året?
 

– Northern Link PR har haft ett bra år. Mycket pekar på att vi förbättrar resultatet jämfört med förra året betydligt. Några intressanta nya kunder är Ancestry.com, Dell Boomi, Trello och Snow Software.

Vilka har de största utmaningarna varit (och hur har ni lyckats bemästra dessa)?
 

– Som ett relativt litet bolag i Sverige, blir varje individ viktig för bolaget. När exempelvis Google rekryterade en av våra stjärnkonsulter (Andrea Lewis), var vi glada för hennes del, och även stolta över att vi har eftertraktade konsulter. Samtidigt ska vi ju hitta nya stjärnkonsulter och det är ju inte alltid enkelt. Vi tycker att vi har lyckats bra med det och ser fram emot att utveckla bolaget vidare med en delvis ny line-up (två av fem medarbetare är nyanställda).

Har ni sett nya kundmönster under 2017?
 

– Vi ser att många bolag vill samordna sina insatser i Norden som region. Det gäller särskilt internationella företag som kanske inte har möjlighet att hantera byråsamarbeten själva på fyra, för dem, små marknader. Vi ser även att företag gärna samordnar fler marknadsföringsrelaterade tjänster på ett mer integrerat sätt än tidigare. Det är kanske inget nytt tänk, men vi ser att det är mer verklighet än tidigare. Dessutom efterfrågas effektiva processer som präglas av en kombination av struktur och flexibilitet.

Vilka är de största trenderna inom er bransch just nu?

– Det som började för en tid sedan har fortsatt under 2017 – nämligen satsningen på influencers. Just influencer marketing har utvecklats en hel del till att mer handla om att proaktivt hitta influencers med rätt målgrupp för varumärket, och att skapa mer långsiktiga relationer med just dessa. PR-byråer, oss inräknade, börjar göra verklighet av snacket om att vara sin egen viktigaste kund.

ANNONS

Vad händer hos er under 2018?

– Vi har flyttat till fräscha lokaler på Luntmakargatan där vi nu jobbar i en dynamisk miljö tillsammans med flera start-ups inom olika områden. Därifrån siktar vi på fortsatt expansion och letar talanger i linje med vårt tillväxtmål. Vi jobbar flexibelt och modernt och hos oss finns inget krav på att vara på kontoret 8-17 varje dag. Kravet är snarare att vara delaktig i utvecklingen av sin roll på bolaget så att det blir så bra som möjligt för varje individ och därmed även för bolaget.   

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS