Realtid

"Våga prova nya roller"

admin
admin
Uppdaterad: 15 apr. 2016Publicerad: 15 apr. 2016

Hur nå framgång i karriären? Svaret är att välja det man tycker om och brinner för. Det menar Systembolagets vd Magdalena Gerger.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hon kommer från Frösön i Jämtland. Uppväxten präglades av både idrott och friluftsliv, och att vara ett barn bland flera syskon.

– Jag fick ta ganska mycket eget ansvar, berättar Magdalena Gerger.

Vägen till yrkeslivet gick via Handelshögskolan i Stockholm.

– Jag drogs tidigt till miljöer där kreativitet, kvalitet, affärsmässighet, samarbete med andra människor och initiativkraft värderas högt. Den blandningen fann jag på Handelshögskolan – efter att ha funderat ett tag.

Efter Handels tog karriären fart. Magdalena Gerger har haft chefsjobb på bland annat Nestlé, Arla och Procter & Gamble, för att nämna några stora företag.

Vad ligger bakom din framgångsrika karriär skulle du säga?

– Jag har valt att göra saker som jag tycker om och brinner för – saker som jag har tyckt verkat spännande och givande. Det är en bra förutsättning för att nå framgång. Om man ser på mitt ledarskap så skulle jag säga att det är en kombination av att vara sätta människor och affärsmässighet i centrum och att vara kommunikativt tydlig och lyhörd, på samma gång.

Vilka är dina drivkrafter?

ANNONS

– Att ge människor möjligheter och verktyg att utvecklas. Jag vet vilken stor skillnad det kan göra om alla i ett företag vet vilket mål som ska uppnås, och har en tydlig bild av hur man själv bidrar till det målet i sitt dagliga arbete. Jag drivs av att se vilken kraft det innebär när en medarbetare växer i sin roll och resultatet det ger.

Vad kan du ge för råd och tips till den som vill skaffa sig en spännande och varierande karriär?

– Återigen: Jobba med det du brinner för! Det är min erfarenhet – att vi är som allra bäst när vi arbetar för ett syfte vi tror på och bryr oss om. Och att våga prova nya roller och branscher. Att bygga ett bra nätverk är förstås också värdefullt.

Du sitter i flera styrelser, bland annat i Investor och Husqvarna. Tidigare IKEA. Vad bidrar du med där?

– Rollen i styrelseuppdragen är att bidra strategiskt, med mitt nätverk och med kunskap i specifika sakfrågor. Som ledamot får man förstås också en hel del tillbaka, vilket både sporrar och inspirerar mig. I grund och botten handlar alla uppdrag om samma sak, att leverera mot uppställda mål.

Vad betydde utmärkelsen Årets Ruter Dam som du fick 2009?

– Det betydde mycket för mig. Om det kan inspirera andra kvinnor att ta ett kliv framåt eller uppåt så blir jag väldigt glad. Jag tycker det är viktigt att ge kvinnor möjlighet att synas och få större ansvar och har arbetat mycket för att vi ska bli ett jämställt företag. För mig är andelen kvinnor i företagsledningen och bland butikschefer en prioriterad fråga. Idag är vi fem kvinnor och två män i företagsledningen hos oss och fördelningen bland andra chefer är 50/50.

Varför sökte du dig till Systembolaget? Vad var det som lockade?

ANNONS

– Kombinationen av att arbeta med affärsmässighet och kundservice och det viktiga samhällsuppdraget var det som avgjorde saken för mig.

Vad kännetecknar din ledarstil?

– Jag tror att jag uppfattas som en affärsmässig, kundorienterad, lyhörd och engagerad ledare. Jag tror inte på detaljstyrning – det är när vi samlas och enas kring vårt uppdrag och våra gemensamma värderingar som saker händer. Värderingarna är det som vägleder, och att skapa bra förutsättningar för medarbetarna – det är ju de som är experter på hur vi bäst möter kunderna. Jag tycker också att det är viktigt med tydliga mål som man mäts på – det skapar både resultat och trygghet i organisationen.

Vad skulle du säga är dina avtryck hittills på Systembolaget?

– Jag är väldigt stolt över den utveckling vi gjort gällande kundnöjdhet och service de senaste åren, sedan jag beslutade om att införa ett nytt arbetssätt för kundmötet. Vi har som mål få ännu fler nöjda kunder och vi vill erbjuda kvalitet i världsklass. Vi har satt ambitiösa mål och satsat mycket på kompetensutveckling, ledarskap, och arbetsglädje. Idag är vi i ett läge där sju av tio svenskar vill ha kvar Systembolagets ensamrätt. Vi ligger högt i mätningarna för kundnöjdhet och vi har vunnit flera priser för att vi har Sveriges bästa service. Vi har också de senaste åren satsat mycket på det digitala kundmötet, samt gjort en stor satsning på alkoholforskning.

Personalen i butikerna är oerhört serviceinriktade. Bäst i klassen skulle jag säga. Så var det inte riktigt förr. Vad ligger bakom den här förändringen?

– Det har varit en medveten satsning från vår sida och vi har till exempel gjort stora förändringar i hur vi arbetar i butik. Genom att ha personalen på plats tidigare på morgonen, för att fylla på med varor i hyllorna, frigör vi tid under butikernas öppettider för just kundmöten. Och eftersom vi är ett företag som säljer med ansvar kan vi också ägna hela kundmötet åt just rådgivning, inte merförsäljning. På Systembolaget satsar vi också mycket på utbildning. Våra medarbetare ska hela tiden känna att de växer och utvecklas.

Vilka är utmaningarna framgent?

ANNONS

– Att fortsätta utveckla kvalitetserbjudandet och leverera toppservice. Vi satsar på rådgivning och information, personlig service, brett och djupt kvalitetssortiment med hög förnyelsetakt. Och vi vill säkra att vi ligger i framkant digitalt. En stor utvecklingsmöjlighet är intresset för förbättrad hälsa och att agera miljövänligt – där har vi mer att ge kunderna. Att fortsätta utvecklas är avgörande för att svenska folket ska fortsätta uppskatta det vi gör, och känna förtroende för vår modell.

En del vill kunna köpa alkohol i mataffären och tycker att Systembolaget borde läggas ner. Vad säger du till dem?

– Det är inte min roll att spekulera om hur svensk alkoholpolitik eventuellt förändras i framtiden. Det jag kan säga är att Systembolaget är ett uppskattat och välskött företag med ett starkt stöd hos svenska folket – 7 av 10 vill behålla Systembolaget.

Förra året sommarpratade du. Vad tänkte du när du fick frågan?

– Min första reaktion var både ”jippie” och ”hjälp”! Det var nervöst, men otroligt kul! Jag pratade om allt från den gången jag plockade svamp med Ingvar Kamprad och gymnastikens betydelse under min uppväxt, till mina viktiga år i London och hur jag tycker att en bra chef ska vara.

Sista frågan handlar om framtiden: Vad vill du göra mer respektive mindre av framöver?

– Jag tycker att en bra ledare ska delegera mycket och hålla sig borta från detaljer, så det tänker jag fortsätta att göra. Jag vill fortsätta skapa engagemang internt och sprida kunskap om Systembolaget externt. Sen lovade jag ju i mitt Sommar-program att bli bättre på att äta lunch med min man, så det vill jag göra oftare!

 

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS