I en värld med alltmer snarlika produkter är varumärket mycket viktigt. Det säger Eva Ossiansson, varumärkesexpert på Handelshögskolan i Göteborg, till Realtid. Frågan är hur Volvo Cars tillträdande vd Jim Rowan ska hantera det?
Vad ska Jim Rowan göra med Volvos varumärke?
Mest läst i kategorin
Volvo är inte det enda bilmärke som produceras i Göteborg. Polestar, Zeekr samt Lynk & Co är några av Geelys andra varumärkesnamn som det surras om i lunchmatsalarna på Hisingen. Men hur viktigt är varumärket och vad händer om Geely får för sig att flytta produktionen till Kina?
– Varumärket är mycket viktigt då detta signalerar och visar på ditt varumärkeslöfte i en värld med alltmer snarlika produkter, Eva Ossiansson, varumärkesexpert och universitetslektor på Handelshögskolan i Göteborg, till Realtid.
Just Volvos varumärke hanteras av Volvo Trademark Holding AB, ett bolag som ägs gemensamt av Volvo Cars och AB Volvo. Det är egentligen inga konstigheter, och är mindre komplicerat än utmaningen som bilkonkurrenten – och försvarsföretaget – Saab hade förr i tiden.
– Varumärkesfrågan är löst genom tydliga avtal och bestämmelser hur varumärket får användas, säger Eva Ossiansson.
Att Geely och Volvos tillträdande vd Jim Rowan flyttar produktionen av Volvo till Kina är för närvarande inte sannolikt. Alla rationella skäl, såväl ekonomiska som tekniska, pekar på att det istället är fortsatt expansion i Göteborg som gäller för Volvo Cars, åtminstone under de närmaste åren. Å andra sidan ägs Rowans nuvarande arbetsgivare Dyson av finansiärer som ligger bakom Brexit. Dessutom flyttade han Dysons högkvarter från Storbritannien till Singapore, så ingenting kan uteslutas. I tider av kontroversiella och drastiska förändringar så är det dessutom oftast en fördel att ha en ledare som inte är emotionellt kopplad till vare sig geografi, affär eller personal.
Vad som däremot är helt säkert är att Jim Rowan och ägarna måste fundera på hur de ska hantera den flora av varumärke som helt och delvis ligger under Geelys paraply.
– Samarbeten, gemensamma plattformar, uppköp och liknande har utgjort olika sätt att hantera fordonsindustrins behov av att kunna utveckla sina produkter och varumärken. Delvis har en del uppköpta varumärken kommit att bli ”underleverantörer” till det mest dominerande varumärket till sina delar. Vissa delar kan användas inom samma koncern fast kombineras ihop för att skapa olika varumärken, säger Eva Ossiansson.
En annan tung Göteborgsprofil inom fordonsområdet är Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen. Han frågar sig hur mycket som kunderna framöver kommer att bry sig om varumärket:
– I framtiden är det kanske själva tjänsten, alltså transporten, som är det väsentliga medan det inte är så viktigt vad som står på bakluckan, säger Fredrik Sidahl till Realtid.
Fordonskomponentgruppens medlemsföretag fokuserar på att producera delar till fordonsindustrin och behöver därmed inte bry sig om varumärkesfrågan i lika stor utsträckning som konsumentnära företag. Fredrik Sidahl tror att varumärken som historiskt sett står för produkter framöver kommer att behöva profilera om sig mot tjänster.
– Jag tror att kunderna i framtiden kommer att köpa sina transporter från en tjänsteleverantör och det gäller alltså för Volvo att kana mot varumärke som signalerar detta, såvida man inte på resan har byggt om profilen – varumärket – till att leverera både ock. Om inte detta görs så kan man fundera på hur värt det är att satsa stora pengar på sitt varumärke, säger han.
Frågan är vad Geely och Jim Rowan vill göra med Volvos varumärke? Och hur ser han på det faktum att varumärket blir allt oviktigare? När flyttar han huvudkontoret och produktionen till Kina…eller USA?