Jonny Westling om hur form och design påverkar oss omedvetet och vad som är konst och inte.
Vad är konst – och inte?
Mest läst i kategorin
Det är redan 30 grader i bersån här vid Lake Shetek i södra Minnesota. Tuppen Pablo kisar mot den stigande gulröda solskivan, skrapar med vänster klo i gruset under sin tron. Hans kopparfärgade kavaj matchar de nästan metallicgröna byxorna perfekt och den röda tuppkammen får Billy Idol att snegla i avund. Pablo tycks övertygad i visshet att hans härkomst är spansk och att han är av släktet Juan från Sevilla.
Svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst, fick jag höra ibland som barn. Jag förstod nog inte riktigt hur det skulle tolkas då, men känslan nu är att kunskap ger ödmjukhet i förståelse av hur mycket vi inte vet och då ökar nyfikenheten att veta mer – ett mentalt kretslopp kanske. För visst är det lättare att komma ihåg fakta och moment i det som roar och intresserar. I design och produktutveckling är ett självförtroende i Pablos nivå nödvändigt.
Pablo väckte mig även denna morgon. Till kaffet kom jag att tänka på hur självklart valet av inredningen ter sig här på plats i vårt hus och hur egendomligt samma möblemang och materialval skulle te sig i huset hemma i Sverige. I stort sett allt här har en annan utformning, men med bibehållen funktion och känsla. Precis som musik, mat och konst påverkar oss mentalt gör designen i vardagen, i möbler och bruksföremål en ofta kanske omedveten inverkan i våra beteendemönster och val av syssla.
Att skära Pepperjack-osten med kniv istället för Prästen med osthyvel eller tassa på heltäckningsmatta istället för klinker. TV-rum med fåtöljer istället för vardagsrum med soffgrupp, för att inte tala om alla detaljer som handtag, lås, och fönster med de karaktäristiska AC-aggregaten. För att få designen i hemmet att fungera tycker jag det är bäst att välja med samma självförtroende som i skapandet, att inte välja ett föremål för dess märke, för att märket anses ”rätt”, utan för design och funktion. Att välja aktivt och stå för sitt val ger oftast mer.
Designen på en av tuberna ”Face Creme” fick mig att agera hastigt. Efter en lång dag i solen tänkte jag att lite ”Face Creme”, som stod på en hylla i det åldrade badrummet, inte kunde skada. I detta fall blev jag dock ”lost in translation” för under ordet ”Face Creme” stod det med små rosa bokstäver ”hair removal”. Som tur var hann jag se detta i tid och tvätta av mig kvickt, glad att slippa de komiska effekterna.
Skillnaden i att skapa för att man behöver mätta ett behov eller skapa för att vara produktiv är stor och det påstås ofta att det måste finnas en lidelse i konsten. Jag anser att en konstnär eller designer blir bäst i sitt uttryck när hen inte kan låta bli att skapa, utan tanke på att verket skall passa in eller föreställa. Kanske just därför jag gillar surrealismen före romantiken och det konkreta före det infantila. Det låter konstigt men för att hitta sin egen stil och göra rätt val för sig själv är det viktigt att uppleva konsten aktivt i närvaro och sinne. Det tar tid, men ger en ny infallsvinkel i betraktandet av alla ting. Rikta blicken mot fasad eller horisont, inte ner i gatan.
Hötorgskonst är inte konst för mig till exempel, epitetet ”Hötorgskonst” beskriver ett konstverk som målats för att säljas, inte skapats ur sinnesstämning för att konstnären hade ett mentalt behov att mätta, utan för att tjäna pengar. Få konstnärer har levt gott på sin konstnärskarriär. Lite som att vara uppfinnare, någon tar din idé och kallar den för sin. Hur många ”Mona Lisa” har inte sålts på Paris gator under åren…
I likhet med tuppen Pablo och hans självbild hör jag ofta betraktare som uttrycker: "Det där kan jag också måla!" eller "Vad är det för speciellt med den där tavlan?". Skillnaden är att konstnären inte skapade sitt verk för vår skull utan för sin egen – helt utan tanke på vad en betraktare skulle ha för åsikt av resultatet. Dessutom var konstnären först.
Jonny Westling är värderingsman med ett stort antal expertförordnanden för Sveriges Handelskamrar. Han är utbildad gemmolog och har utvecklat en rad intressanta varumärken under alla år som entreprenör. I dag driver han sitt bolag Westling Värdering AB på heltid efter försäljningen av Persson & Westling Pantbank.