Realtid

Utmaningarna står på rad för Temu – rasade på börsen

Utmaningarna står på rad för Temu – rasade på börsen
Jessica Gow
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 27 aug. 2024Publicerad: 27 aug. 2024

Intäkterna steg förvisso med hela 86 procent, men inte lika mycket som marknaden hade räknat med. Vinsten före skatt ökade också betydligt, men sammantaget överskuggades siffrorna i rapporten av en ökad osäkerhet kring framtiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Även om vi är uppmuntrade av de stora framsteg vi gjort under de senaste kvartalen ser vi många utmaningar framöver”, säger Lei Chen, ordförande och en av två vd:ar för PDD. Det rapporterar Finwire.

“Inte hållbart på sikt”

Han inflikade att den höga intäktstillväxt inte är hållbar på lång sikt och att aktieåterköp eller utdelning inte är aktuellt för närvarande.

Det är tvära kast i tongångarna för ägaren till shoppingsajten som tillsammans med konkurrenten Shein gjort sig känd för massproducerade produkter till låga priser. Så sent som i sommar gick Temu förbi Alibaba i börsvärde i takt med sin globala expansion, skriver DN.no.

Ökad konkurrens och rättsliga utmaningar

Nu har kunderna istället ställt sig på bromsen och aktien har klappat ihop, noterar den norska sajten.

“Framöver kommer intäktstillväxten oundvikligen att pressas på grund av ökad konkurrens och externa utmaningar. Lönsamheten kommer sannolikt att påverkas när vi fortsätter att investera målmedvetet, säger Jun Liu, VP Finance på PDD Holdings.

Branschkollegan Shein, som också expanderat globalt, möter nu intensiv granskning och rättsliga utmaningar i både Europa och USA.

ANNONS

Tidigare i augusti stämde Shein Temu och hävdar att bolaget stulit dess design och byggt upp ett imperium genom varumärkesförfalskning, intrång i immateriella rättigheter och bedrägeri. Samtidigt försöker Shein att avvärja liknande anklagelser från andra håll, rapporterade CNBC då.

Företagen har också stämt varandra med anklagelser om affärsmetoder som sträcker sig från kopiering av design till “maffialiknande” metoder, vilket bland annat CNBC skrivit om.

Läs mer:

Kina dominerar e-handeln: ”Shein och Temu-effekten”. Realtid

Svensk Handel: Regeringen måste skydda svenska företag. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS