Efter en flygande start för Univid som officiell leverantör för Almedalen och med Facebook bland sina första kunder tar nu bolaget in 8 miljoner för att fortsätta expansionen.
Univid ska bli störst på digitala event – backas av tunga investerare
Mest läst i kategorin
År 2019, innan digitala möten blivit en del av allas vardag, grundades SaaS-bolaget av de två KTH-studenterna Erik Skogetun och Jonathan Rintala med ambitionen att digitalisera föreläsningar.
Men idén växte sig snabbt större än så. När grundarna upptäckte potentialen med deras produkt skulle de snart lämna skolvärlden bakom sig för att möta den digitala eventvärlden med Facebook som bolagets första stora kund.
Backas av välkända investerare
I Univids första finansieringsrunda backas bolaget av ett flertal kända investerare inom videosegmentet samt riskkapitalbolagen Spintop Ventures, JNE Invest och Quinary.
– Vi vill komma ifrån stela, formella och direkt tråkiga upplevelser; för att istället låta värden själv skapa engagerande, kreativa och roliga event som deltagarna minns – det är Univid, säger Jonathan Rintala.
Ska gasa med hjälp av investeringen
Under 2021 var Univid officiell leverantör av plattform för Almedalsveckan 2021 med över 700 digitala event under fyra dagar. I takt med att virtuella möten fått en rejäl skjuts under pandemin ser nu bolaget en stor efterfrågan både innanför och utanför Europa.
Plattformen och videotekniken är på plats. Planen framöver är att fortsätta optimera och bygga ut funktionaliteten, bland annat gällande interaktion och nätverkande. Idag består Univid av tre personer, men med en nyfylld kassa har Univid gjort det till sitt mål att accelerera tillväxtresan.
– Vi har validerat marknaden ordentligt och nu är det dags att bli fler duktiga utvecklare och säljare i teamet för att möta den stora efterfrågan, säger Jonathan Rintala.