Realtid

Trygg-Hansa i ny corona-tvist

Camilla Jonsson
Uppdaterad: 12 okt. 2020Publicerad: 12 okt. 2020

Operatören Stockholm, som driver restaurang Brasseriet vid Kungliga Operan i Stockholm, har stämt Trygg-Hansa för att ha nekats att få ut ersättning från sin epidemiavbrottsförsäkring. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

— De av myndigheterna införda inskränkningarna och förbuden utgör ett avbrott för Operatörens rörelse och föranleder förlust av försäkringsmässigt täckningsbidrag. Operatörens intäkter har sedan den 25 mars 2020 minskat betydligt (men bolaget har alltjämt samtliga fasta kostnader såsom t.ex. hyra), står det i stämningsansökan. Det rapporterar Sak & Liv.

Försäkringsärendet anmäldes till Trygg-Hansa den 16 mars. En månad senare meddelade Trygg-Hansa att försäkringen inte kan nyttjas. Då valde Operatören då att gå till domstol med ärendet.

Operatören har inte framfört något belopp som man gör anspråk på i ersättning, utan hänvisar till att avbrottet fortfarande pågår och kommer att pågå tills besluten upphävs eller ändras av Regeringen och Folkhälsomyndigheten.

DLA Piper är Operatörens ombud.  Byrån driven flera andra tvister där restauranger har stämt försäkringsbolag för att få ut ersättning från sin epidemiavbrottsförsäkring.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS